Als een stof oplost (laten we zeggen in water, het meest universele oplosmiddel) splitst die stof zich in het water tot op moleculair niveau. Omdat die moleculen zo licht zijn zullen ze niet bezinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Maar even doortheoriserend(?!). Zijn suikermoleculen lichter of gelijk aan watemoleculen? En is het niet een andere kracht (bijvoorbeeld de kracht die er juist voor zorgt dat suiker oplost) die ervoor zorgt dat die moleculen niet zinken, maar ook niet drijven? Vanderwaalskracht wellicht? Dus dat de vanderwaalskracht ervoor zorgt dat de zwaartekracht niet wint.
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, zowel suikermoleculen als watermoleculen zijn constant in beweging. Ze roeren als het ware zichzelf.
Krachten die er spelen zijn de (gigantische) elektrische krachten tussen watermoleculen en suikermoleculen.

Andere antwoorden (1)

Echte oplossingen niet, suiker zakt niet daar de bodem van het water (behalve als de oplossing oververzadigd is en daarna afkoelt). Jij bedoelt waarschijnlijk emulsies zoals stoffen in olieachtige vloeistoffen die niet echt opgelost zijn maar er als deeltjes in zweven. Die kunnen wel naar de bodem zakken en na verloop van tijd zichtbare lagen vormen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat kan niet, tenzij het verzadigd is zoals in eerste zin staat