Als je jezelf altijd op lichtsnelheid zou voortbewegen, zou dat dan betekenen dat je onsterfelijk bent?

Gezien je dan op een tijdloos punt zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor anderen wel, maar voor jezelf niet denk ik. Die klok tikt nl gewoon door, alleen die van de waarnemers loopt trager dan de van jou.

Het beste antwoord

Nee hoor, voor JOU zou de tijd normaal verlopen.
Verschil in tijd zou je alleen opmerken als je verschillende klokken met elkaar zou gaan vergelijken.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan heb je een paradox, ik sterf na voor mij 100 jaar, maar voor een ander ben ik onsterfelijk?
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Daarom kun je ook niet met de lichtsnelheid bewegen. Die snelheid zul je nooit halen. Je kunt wel zo dicht mogelijk bij de lichtsnelheid komen als je wilt, maar de lichtsnelheid echt bereiken, dat lukt niet. Als je heel dicht bij de lichtsnelheid zit, zul jij sterven na voor jou 100 jaar. Op aarde zullen dan bijvoorbeeld 250 duizend jaar zijn verstreken. Anders gezegd: volgens jouw horloge leef je 100 jaar, volgens een horloge op aarde leef je 250 duizend jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
250 duizend jaar of oneindig?
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet oneindig. Oneindig alleen als je de lichtsnelheid zou behalen. Zoals gezegd: dat kan niet. Je massa zou oneindig worden, daarvoor heb je een oneindige hoeveelheid energie nodig - waar haal je die vandaan? Met een oneindige massa zou je trouwens een zwart gat worden. Je kunt wel dicht bij die lichtsnelheid komen. Dus naar keuze kun je die 250 duizend jaar oprekken zo ver je wilt - maar nooit tot oneindig. Ga je wat minder snel, dan leef je (op een aardse klok) "slechts" 5000 jaar. Of zelfs slechts 102 jaar, als je een echt slome raket hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar de lichtsnelheid kan je dus wel naderen en voor aardse tijd kan je dus heeeeel oud worden. Maar de paradox zegt dus met de lichtsnelheid blijf je voor anderen eeuwig leven, terwijl je voor jezelf, sterft.
Cryofiel
12 jaar geleden
De paradox wordt toch juist vermeden doordat je de lichtsnelheid niet kunt bereiken?
ronaldP
12 jaar geleden
We weten het dus niet meer met zekerheid (na de laatste bevindingen).
Laten we er even van uitgaan dat we sneller dan het licht zouden kunnen reizen. We hebben dus niet de grens van oneindige energie etc. Dan kom je uiteindelijk op de grens dat je nagenoeg tegelijk aankomt als datje vertrekt.
Echter: je kan niet helemaal tegelijkertijd aankomen.
Dit zou nl. paradoxaal zijn omdat het zou betekenen dat je op 2 plaatsen (of op oneindig veel plaatsen tussen punt a en b) aanwezig zou zijn. Maarja, IS dat onmogelijk? Elementaire deeltjes hebben eenzelfde gedrag..... Laten we eerst maar eens kijken of ze de proef kunnen nabootsen. Zou me niets verbazen als ze hier op een anomaliteit gestuit zijn waar ze geen rekening mee gehouden hebben
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is precies waar de theoretici hun tanden in zullen moeten gaan zetten - ALS de bevindingen kunnen worden gereproduceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronald, vraagje: "wanneer 'je' op twee (of meer) plaatsen tegelijk bent, heb 'je' je dan verplaatst ?" Kan men dan een getal invullen voor het aantal meters in m/s ?
ronaldP
12 jaar geleden
Waarom niet. Moet je per se een bepaalde tijd op een plak aanwezig zijn om te spreken dat je je langs die plek verplaatst hebt? Je zou kunnen zeggen dat het resultaat een verplaatsing 'x' is over een tijd dat '0' nadert.
Je komt dan op een oneindige waarde uit per seconde.

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk spat je lichaam uit elkaar op die snelheid :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een van de gevolgtrekkingen van de relativiteitstheorie van Einstein.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens toonde hij aan dat je massa tegen die tijd oneindig wordt en je in theorie die snelheid niet zou halen.

Het bezorgde zijn theorie wel extra bekendheid.

Toegevoegd na 50 minuten:
Als de tijd stilstaat staan alle biologische processen ook stil.
Die ervaring kunt u zich voorstellen aan de hand van het volgende gedachtenexperiment:
Vanmiddag om 12 uur precies heeft voor u de tijd stilgestaan. Daarna is de tijd weer verder gegaan.
Omdat alle processen in ons lichaam van de tijd afhankelijk zijn bent u om 5 over 12 net als ieder ander 5 minuten ouder geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een tijdloos punt kan er geen m/seconde zijn. Toch ? Als er tijd is dan is er een eindigheid, denk ik. Overigens bereik je de snelheid van het licht niet met een mens. Want de E=m x c^2 iets teveel energie meer dan kernenergie. Dat is immers behapbaar omdat tegenover het enorme grote getal van lichtsnelheid het enorme kleine getal van atomen staat.
Einstein is/was een slimmert ... wat CERN onlangs ontdekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij begrijpt er duidelijk helemaal niets van, daarom -1. Geen antwoord geven als je niet weet waar je 't over hebt leeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die alleen met een vingertje kunnen wijzen om zichzelf in stand te houden moeten nog veel leren.
Wat draagt jouw reactie nu bij aan het topic ? Anderen -1 geven om zelf een hoge score te houden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van goeievraag begrijp je blijkbaar weinig.
-1 geven voor jouw antwoord heeft geen enkele invloed op de hoogte van mijn score.
Het kunnen geven van minnetjes is ervoor bedoeld om aan te geven wat je vindt van de toegevoegde waarde van een antwoord.
De toegevoegde waarde van jouw antwoord is nul, en daarom krijg jij van mij een -1. Dat is mijn bijdrage aan het topic. Mijn reactie is ervoor bedoeld om aan te geven dat die min van mij komt, en de reden ervoor.
Als je daar niet tegen kan moet je zorgen dat je volgende keer een antwoord geeft waar anderen wel wat aan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste kerel, ik lees nog steeds niets over bewegen op lichtsnelheid in een tijdloos punt. Ik wens je veel succes verder met belerend vingertje wijzen, dit past je blijkbaar. Ik stop deze discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingaande op het onderwerp zelf: dat iemand met de lichtsnelheid beweegt (wat volgens Einstein op zichzelf al onmogelijk is) wil niet zeggen dat hij zich op een tijdloos punt bevindt. De tijd blijft voor iemand die zich op, of naderend aan de lichtsnelheid beweegt, normaal verlopen. Echter, voor een waarnemer van buitenaf lijkt de tijd voor de snel bewegende persoon stil te staan.
Conclusie: jouw antwoord geeft blijk van een onbegrip van het onderwerp, en is dus van geen enkele waarde voor de vraagsteller. Dat is geen vingertje wijzen, dat is gewoon een feitelijke conclusie.
Ik wens jou veel succes met het leren incasseren van kritiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De startvraag van reistebrein sluit af met de zin: "Gezien je dan op een tijdloos punt zit." Op een tijdloos punt is BIJVOORBEELD geen energie (watt x 0 seconde = niks) en/of geen snelheid (m / 0 seconde = niks). Jij stelt dat er dan zelfs twee tijdmaten zijn: één normaal en één hele trage die lijkt of tijd stil staat. Ik heb een andere visie op een tijdloos punt. Zoals ik zei: je hebt veel te leren. Lezen is één ervan.
Ik stop de hele discussie met je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei je inderdaad, maar vervolgens ga je toch weer door haha.
De startvraag noemt inderdaad ook een tijdloos punt, maar dat wil niet zeggen dat dat ook klopt. Zoals ik al zei: de lichtsnelheid impliceert geen tijdloos punt. Jij neemt onterecht aan dat dat tijdloze punt ook bestaat. En die opmerking "je hebt veel te leren" getuigt maar weer eens hoe slecht jij tegen kritiek kan. Maar het is wel vermakelijk leesvoer voor mij en de andere bezoekers van deze site :) Waarvoor dank, en een fijne dag nog! X