Waar de bliksem inslaat wordt bepaald door de route die voor de elektrische lading de "minste moeite" kost.

Door lucht reizen kost erg veel moeite. Vandaar dat bliksem het liefst op een hoog punt inslaat, dan is er minder lucht te overbruggen.

Door metaal reizen kost minder moeite dan door rots reizen. Vandaar de voorkeur voor gebouwen met veel metaal. Overigens gebruiken we die voorkeur voor metaal door expres metalen voorwerpen op gebouwen te zetten, die met heel dikke metalen leidingen met de grond zijn verbonden. Die noemen we bliksemafleiders.

Door vochtige, misschien zelfs zoute, grond reizen kost minder moeite dan door uitgedroogde klei reizen.

Dit bepaalt de voorkeur voor een inslagpunt. Daarbij speelt natuurlijk ook mee wáár de lading in de wolken zich op een bepaald moment bevindt, en waar het meer of minder sterk regent.

Wat betreft het uitzetten van apparaten: ja, dat is zinvol. Niet alleen uitzetten, maar ook alle stekkers eruithalen.

Als bliksem vlakbij inslaat, is het elektromagnetische veld zo sterk, dat alle apparatuur die binnen een bepaalde afstand staat, kapot gaat. Ook als je alle stekkers eruit hebt gehaald. Daar doe je niets aan.

Zit je echter verder weg, dan is het elektromagnetische veld veel kleiner. De apparatuur ondervindt daar geen schade van. Echter, de bliksem zelf loopt gedeeltelijk door de bodem weg. Vandaar kan de bliksem makkelijk zijn weg vinden naar een elektriciteitskabel. Via die elektriciteitskabel (of CAI-kabel) kan ook apparatuur worden geraakt die ver weg staat.

Het uittrekken van stekkers is dus geen garantie. Het vermindert wel de kans op schade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat dit punt hetzelfde 'hoogste' punt blijft of het punt dat het meest interessant is voor ontlading (hoge mate van ijzer of ander metaal, tegengestelde lading + en -)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achter bij ons op de kwekerij, slaat de bliksem ieder jaar wel een paar keer in, bij onweer zijn we daar ook gauw weg.
Er loopt daar een heel sterke leylijn, dat zijn energie banen die over de aarde lopen, vaak duizenden km. lang.
Vroeger bouwden ze de kerken op kruispunten van leylijnen, ook de kloosters staan er op.
De bliksem heeft voorkeur voor deze plekken, men zegt dat het de voeding is van de energie van de leylijn.
Om de kwekerij heen staan hoge bomen, lichtmasten van het sportveld en een kerk nabij.
Dat zou een logische plaats zijn voor inslag.
Maar dat gebeurt nooit, misschien is dat elders ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kwekerij heeft geen gebouwen en de leylijn kan ik en anderen zelf voelen.
Ook door mensen die er niets van weten en ook niet in geloven, die krijgen vaak plosseling kippenvel boven de plaats van de leylijn.
Zie verder op google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grondwater zit er tweemeter diep, behalve het bestaan van de leylijn zit er geen enkele logica in waarom de bliksem hier zo vaak inslaat.
Ijzer in de grond is hier minimaal, de grond is kalkrijk vol met oude schelpen.
De lichtmasten staan er nog geen honderd meter van daan, als het daar inslaat is logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heuvels, duinen, rivieren, bebouwing - ze hebben allemaal invloed op de verdeling van de windrichting (een beetje omhoog, een beetje omlaag, een beetje opzij), en daarmee op de verdeling van de vochtigheid (regendruppels) in de lucht. De verdeling van de vochtigheid heeft weer invloed op de plek waar de meeste bliksem inslaat. Je moet dus niet alleen kijken naar de direct zichtbare voorwerpen, maar ook naar hun invloed op de wind. Leylijnen zijn een verzinsel van, als ik me goed herinner, 50 tot 60 jaar geleden. Ze zijn nooit aangetoond, en alles wat ermee te maken heeft is al zo vaak weerlegd dat alleen een klein groepje alterneuten er nog enige aandacht aan wijdt. Kortom, leylijnen zijn al net zo passé als alien abductions.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rot. als het dan geen leylijnen zijn, dan moet het anders heten.
ik voel de energie hiervan,moeilijk onderwerp voor jou, en ook in oude kerken kan ik de plaats vinden waar hij loopt.
in nieuwe kerken voel ik niets.
Alleen wat voel ik dan?
In ons park loopt er ook een en heb de agelopen jaren tietallen meldingen gekregen van mensen die iets waargenomen hadden!
Tintelend gevoel en kippenvel komt het meest voor.
Veelal wisten deze mensen van niets en geloofden ze er ook niet in, ze hadden geen voorkennis.
Tot nog toe noemden ik het de leylijn, maar moet dat misschien herzien, het anders noemen.
Waarom de bliksem hier altijd inslaat is volkomen onlogisch als er geen leylijn zou lopen.
Maar wat dan? Waardoor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardoor de bliksem vaker inslaat op de ene plek dan op de andere is in de praktijk alleen uit te vinden door gedetailleerd onderzoek te doen. Tenminste, voor zover ik weet. Verder ken ik alleen de algemene voorwaarden die bepalen waar bliksem liever wel, of juist liever niet inslaat. Voor details moet ik je naar het KNMI verwijzen. Als ik me goed herinner, hebben die een afdeling Publiekscontacten of iets wat erop lijkt. Alle leylijnen waar mensen iets voelden, en die daarna daadwerkelijk zijn onderzocht, bleken niets te zijn. Mensen kregen die gevoelens steevast door één van de volgende oorzaken: a) Ze wisten al dat ergens iets bijzonders aan de hand zou moeten zijn.
b) Ze merkten waar de leylijn lag door de "lichaamstaal" van iemand die het al wist. Het inhouden van de adem, het net iets langer dralen, kan al genoeg zijn om de ander onbewust een signaal te geven.
c) Mensen reageren sterk op landschapskenmerken. Dit is wat er tot nu toe is gevonden bij alle leylijnen die zijn onderzocht. Als jij denkt dat in jouw geval deze oorzaken niet van toepassing zijn, dan - oeps, nu ga ik in herhaling vallen - neem me niet kwalijk - nodig ik je uit een goed experiment op te zetten. Samen met een paar mensen die weten hoe je de valkuilen omzeilt, moeten we dan in staat zijn om te laten zien dat er op bepaalde plekken werkelijk iets bijzonders aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De agelopen 2 jaar heb ik hier ruim 200 mensen gehad die iets of veel konden waarnemen van wat ik noem de leylijn.
Als het geen leylijn is dan is het wat anders.
in een oude kerk kan ik hem ook vinden, gek genoeg is er geen vaste plaats voor in de kerk,
Hier in Dreischor is er ook een heel oude kerk waar hij heel sterk waarneembaar is(voor mij), zo ook op onze kwekerij, dwars door onze loods, in het park en in onze grot, deze punten lopen ongeveer op een lijn.
vanaf de kerk gaat hij als ik hem doortrek over het kerkhof, maar daar heb ik niets mee, toeval denk ik,
Ik ben op het kerkhof geweest maar niets gevonden, wel heel andere zaken waar ik heel erg van ben geschrokken.
Dat de energie geen leylijn heet kan ik me goed voorstellen, maar wat dan wel, het lijkt op een electromagnetisch veld, dat ik soms ook kan voelen bij hoogspannings masten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem iedere uitnodiging aan een experiment te doen.
Ik kan alleen nooit bewijzen wat ik voel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste waardeer ik in jou: je staat open voor experimenten. Of we het een leylijn noemen of er een andere naam voor bedenken, is in mijn ogen niet relevant. Het gaat erom of er "iets" is, ongeacht de naam. Uit jouw beschrijving maak ik op dat jij, en heel veel anderen met jou, dat "iets" kunnen voelen. Dat maakt dit dus goed testbaar. Maar: bij een test mag de voelende persoon natuurlijk niet weten waar er iets wordt verwacht. Dat maakt het moeilijk om jou als voelende persoon te nemen - tenzij de leylijn (laten we die naam maar even gebruiken, klinkt beter dan het vage "iets") heel smal is, en we bijvoorbeeld een grote partytent zonder ramen kunnen neerzetten op een weiland, houten vloertje erin zodat je ook de bodem niet kunt zien, en dan jij in die partytent om ons te vertellen of en zo ja waar je de leylijn voelt. Zomaar een eerste ingeving. Of een voeler uit heelverweg, die jouw leylijn niet kent. Die mag oefenen op een ander deel van de leylijn om deze specifieke energie te leren kennen. Daarna moet hij in jouw park aangeven waar de lijn ligt. Zomaar een tweede ingeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die eerste test vind ik niets ,veel te omslachtig, veel te moeilijk voor iedereen, liever ingeving 2
Een voeler uit heel verweg?
Ga jij in zee met een voeler?
Wat een absurd woord!
Deze mensen hebben namen hoor, ook jij mag die uitspreken, jij zit toch aan mijn vast.
Laten we het nu even deskundigen noemen.
Die komen hier regelmatig, laat ze maar komen, hoe meer hoe beter.
Ik heb nog zo veel vragen.
Laat ze het maar zeggen, hier ben ik erg blij mee!!!
Je weet van mijn wereld niets, een ongelooflijke wereld waar alles mogelijk is en zo veel gebeurd.
Alles waar jij niet in geloofd gebeurd hier, het is een sacrale plaats geworden en ongekend sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem het voeler, noem het deskundige - het woord maakt niet uit, we weten wat we bedoelen. Hetzelfde met de leylijn, of energielijn, of sacrale lijn - maakt mij ook niet uit welk naampje we kiezen. Ook hier weten we wat we bedoelen. Enneh - natuurlijk ga ik in zee met een voeler/deskundige. Waarom niet? Het enige doel is te achterhalen of er wel of niet een bijzondere lijn loopt. Maakt niet uit hoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sacrale plaats , geen lijn.
Sacrale plaats of heilige plaats zijn plaatsen in de natuur of oude gebouwen waar ongewoon veel energie aanwezig is.
Probeer liefst 2 deskundige te vinden, dan heb je meer zekerheid.
Ik hoor het wel.