Als je iets heel sterk afkoelt verandert dan ook zijn (effectieve) zwaartekracht?

Zwaartekracht wordt natuurlijk bepaald door zijn massa, en die lijkt op zich niet te veranderen door het af te koelen.
Maar goed, ik dacht enerzijds dat als je bijv. een heet object afkoelt gaat deze ook minder licht uitstralen (dus waarom ook niet met eventuele gravitonen), en anderzijds is energie equivalent aan massa en als je dan energie eruit haalt door afkoeling neemt in zekere zin ook de massa af.
Zwaartekracht is op zich een kleine kracht dus verschillen zijn moeilijk te meten maar zijn er experimenten waarin een dergelijke conclusie toch mogelijk is?

erotisi
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
De energie die iets bij afkoeling uitstraalt is er eerst in ge"pompt".
En volgens mij is een pan water die je hebt opgewarmd tot 100 graden, niet zwaarder dan diezelfde pan, met hetzelfde water, bij kamertemperatuur. (Verdamping buiten beschouwing gelaten.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch wel, dat water in die pan is per kilogram euh ik bedoel 56 mol (uitgaande van kamertemperatuur = 21 °C) 331 kiloJoule en dus 3674 femtogram zwaarder. (het zal in praktijk wat neiger afwijken maar het gaat om het idee). Je dient de E uit E = mc² op de correcte manier te interpreteren. Als je intuïtief zegt dat warmte niet bijdraagt tot deze massa dan zie je de E in dit verhaal aan de verkeerde kant van de vergelijking staan. Door deze aan de juiste kant van de vergelijking te zetten besef je dat een snelheidstoename van een voorwerp exact voor een volgens E = mc² gelijke massatoename zorgt. De juiste principes in acht nemend heeft als logisch gevolg dat het niet de snelheid maar wel de energie is die voor de dus toch niet zo'n willekeurige massatoename zorgt. Dus als je weet dat het de energie is en niet de snelheid (een oneindige massa mag niet te letterlijk genomen worden) dan weet je dat dit voor alle energiesoorten moet gelden dus ook voor warmte.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk wel.

Het is te zeggen: een afkoeling zorgt enerzijds voor een inkrimping van het volume maar anderzijds neemt de massa af door de onttrekking van warmte.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat beide effecten exact elkaars tegengestelde zijn dus vandaar mijn antwoord: waarschijnlijk wel.

Dat het effect verwaarloosbaar is, is ook niet te ontkennen. Bij een afkoeling waarbij zoveel energie wordt onttrokken dat men van een zwaartekrachtwijziging kan spreken kan ik mij voorstellen dat er andere praktische problemen zich voordoen.

Interessanter lijkt me een case te bedenken waarbij de energie veel sneller/makkelijker toeneemt. Oftewel: iets dat veel moeilijker te bewerkstelligen is dan het koken van een pannetje water. Daar zal de energie dus van veel grotere invloed zijn en geldt dus hetzelfde voor de massa en de zwaartekracht.

Dus ik zou zeggen: probeer eens zo'n situatie te bedenken. Denk dan ook aan de invloed van de verschillende fundamentele krachten om te bepalen in welke richting je deze case best zoekt....