hoeveel trillingen veroorzaakt een windmolen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn toch veel te veel variabelen om dat te bereken.....

Antwoorden (2)

Dat hangt van veel zaken/eigenschappen van de molen af, n.l:
_Kwaliteit,_Snelheid,_Afstand tot, Windrichting, Fundering, bodem gesteldheid.
Dus als het een goed en goed geïnstalleerde molen is en je staat er niet al te dicht bij, zal je weinig of niets merken.
In andere gevallen kan je er wel wat van merken/overlast van krijgen.

Mijn buurman heeft er een, deze hoor je alleen wat suisen, als de wind flink in mijn richting waait.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tips van grote windmolens kunnen snelheden halen die boven de geluidsnelheid liggen.
Ergens op de wiek is er dus een overgang van subsoon naar supersonische snelheid.
Dit gaat met allerhande geluiden gepaard maar die kunnen (ver) boven het menselijk gehoor liggen .
Ga je een brede spectrumanalyse maken dan komen ruis en zeer hoge tonen voor alswel subsoon gedreun bij onbalans.

De mechanica in de molen zelf veroorzaakt ook geluid maar deze wordt gemaskeerd omdat deze omhuld is en niet opvallen, een analyser neemt ze echter waar.