Ik moet een solid fuel raket maken voor school. Hoe kan ik bepalen wat het juiste bouwmateriaal is en wanneer is de aërodynamica oke?

Als brandstof gaan we sacharose (keukensuiker) en kaliumnitraat gebruiken. Hoe weten we of wij het bouwmateriaal niet verbranden (bijvoorbeeld blik of PVC) en wat is een goede vorm voor loodrechte lancering (aërodynamica)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat was de brandstof :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze docent zei dat het niet uit maakt, maar we willen graag de beste raket :). beetje competatieve klas

Antwoorden (3)

Het al dan niet ontbranden van bouwmateriaal kan je proefondervindelijk uittesten. Als je een geschikt materiaal hebt gevonden kijk je in de natuur welke beesten/planten/bomen aërodynamisch zijn gemaakt en ga je het proberen na te bouwen. Een ventilator en een beetje rook geven snel een idee van de vluchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben ook een flink aantal raketten van kaliumnitraat en sacharose gemaakt. We hadden ondervonden dat als je de behuizing van alleen pvc maakt je er in een paar seconden doorheen bent gebrandt. proefondervindelijk hebben we gezien dat een laag karton tussen de brandstof en de PVC dit proces flink vertraagt.
we hadden niet echt rekening gehouden met de aerodynamica (dat vonden we van ondergeschikt belang t.ov. de nozzle en de behuizing van de brandstof etc.)

in de link een van onze raketlanceringen :)
http://www.youtube.com/watch?v=utbEWnmH1S8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort raketjes is uiterst eenvoudig. Wel luistert de verhouding suiker-nitraat nogal nauw met liever iets te veel nitraat dan te weinig voor een effectieve verbranding.

Werkwijze was: Een vel stevig papier oprollen tot een koker, hier het mengsel suiker-nitraat in aan brengen (aanstampen) met een brandgat in het midden.
Daaronder een nozzle van bv kattenbak vulling, samengeperst.
de diameter van de raket, de holte binnen in en de lengte van het brandstof deel hangen ook nauw samen voor maximale stuwdruk. Hiervoor gewoon wat experimenteren (of internet natrekken)
En voor de ontsteking het kruit van een rotje gebruikt met een lont.

Bij het opstijgen moet de raket over het eerste deel van de vlucht langs een geleider om snelheid te maken, anders kan ie zich als een voetzoeker gedragen.

Aerodynamica telt pas als je echt ver wilt komen met zo'n ding. Echter, een simpele kegel op de neus van papier helpt wel wat.