Bij een vervorming door een externe bron neemt de potentiële energie toe, dus zeker geen verlies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar stel ik laat een stuiterbal vallen, zijn er dan energieverliezen in de vorm van vervorming?
erotisi
7 jaar geleden
ja de snelheid wordt minder omdat de bal een beetje vervormd en dus warm wordt.
Algemeen is gesteld de wet van behoud van energie. Dus energie gaat niet verloren en kan er niet bijkomen.

Echter bij systemen kun je een onderverdeling maken in soorten energie. En dan is de kinetisch energie inderdaad volgens de wet van behoud van kinetische energie van toepassing bij een elastische vervorming omdat de totale snelheid in geval van bijv. een botsing gelijk blijft en het kinetisch energieverlies inderdaad nul is.

Bij een inelastische botsing wordt de kinetische energie dus voor een groot deel omgezet in een andere vorm (warmte en vervormingsenergie). Hier is er dus wel kinetisch energie verlies.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Botsing_(natuurkunde)#Volkomen_elastische_botsing
erotisi