Wat moet je doen als de bliksem in je auto slaat?

Wat gebeurt er als de bliksem in je auto slaat? Slaat je motor af, merk je het uberhaupt of krijg je pas een schok als je je auto uitstapt omdat je lichaam dan pas een geleider vormt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Als de bliksem in de auto slaat , rijd je hem kort daarna, zo niet meteen tegen een metalenlantaarnpaal aan.
De restspanning van ongeveer 300KV kan dan afvloeien naar aarde en dan kun je gerust uitstappen, de lantaarnpaal dient tevens als bliksemafleider, de auto wordt dus ook beschermd door de lantaarnpaal.
PAS OP, BUMPERS ZIJN VAAK VAN KUNSTSTOF, je moet met een metalen deel van de auto tegen een METALEN lantaarnpaal aanrijden, doe dit zonder een deuk te maken.
Dat de restlading onschadelijk is , is niet zo, als de banden nog niet nat zijn dan kan de lading van de totale auto een stroomstoot geven die ZEKER NIET ongevaarlijk is.
Hoogspanning en bliksem is mijn specialiteit, neem deze woorden dus serieus.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry voor mijn wat botte formulering, als je dit niet exact goed doet waan je je ten onrechte veilig.
Sommige antwoorden zijn bijna helemaal goed, in dit soort zaken MOET je voor 100% gaan.
Blijf wel tijdens het onweer in de auto met inderdaad ramen en deuren dicht en ook het metalen schuifdeel van het DAK.
Glazen daken zoals van Peugeot zijn NIET zo veilig als metalen daken bij onweer.
Ik heb echter onvoldoende gegevens om daar een zekerheid in te geven.
Wellicht slaat de bliksem dan op de metaalrand van de auto in, maar ik daar geen tests in hoogspanningslabs mee gezien.
Schuilen onder een lantaarnpaal IN deze auto is dan weer een goede optie.
Wel heb ik zelf veel tests gedaan in oa het MV bereik, materialen gedragen zich dan anders dan bij lage spanningen.
Bij de >>10 MV van de bliksem geleidt haast alles, gelukkig blijft de lading aan de buitenkant van de kooi van Faraday.
Laat dus NOOIT een persoon in de auto een hand naar buiten brengen in de buurt van onweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je zult het wel voelen, en ik zou zelf het volgende doen (heb ik eens gelezen): met de auto voorzichtig tegen een boom aan rijden. Dan kan de boom de bliksem naar de grond geleiden.

Onderstaande link vond ik op internet. Hier zeggen ze dat de bliksem vanzelf al naar de grond geleid wordt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gebeurt met je auto niet zoveel. En zolang jij geen metalen delen vast pakt, merk jij het ook niet. Het devies is dan tegen een metalen brug aan te gaan staan, en de elektriciteit wordt afgevoerd naar de grond. Daarna kan je normaal uitstappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto is veilig in geval van blikseminslag, omdat het metalen frame van een auto werkt als een omhulsel, en omdat de bliksem via de oppervlakte van de buitenkant van de auto naar de grond zal stromen. Een metalen constructie zoals een auto of een ijzeren kooi wordt ook wel een Kooi van Faraday genoemd. Faraday was een wetenschapper die ontdekte dat een metalen omhulsel zoals een kooi (of in moderne tijden een auto) van binnen veilig is bij bijvoorbeeld een blikseminslag.

In principe zal je geen schok krijgen. Ook niet bij het uit stappen.

FILMPJE!:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las laatst in de krant dat de bliksem via de wielen afgeleid wordt en je dus geen capriolen hoeft uit te halen om de inslag weg te geleiden.
Dus als antwoord:niks
(maar dat zegt de krant, ik twijfelde zelf ook)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks, blijven zitten :)

Uitstappen, nee!

Bij bliksem is vaak ook onweer, dus als je uitstapt en je stapt in een plas regen?
Daarbij komen er vaak meerdere inslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet je doen als de bliksem op de auto inslaat?

Wie tijdens een onweersbui in een auto zit, hoeft zich weinig zorgen te maken. In een
auto zit je buitengewoon veilig, althans als het geen open auto is...!
Veel mensen beweren dat die veiligheid te danken is aan de isolerende eigenschappen
van de rubber banden, maar dat is een fabeltje. De veiligheid wordt geleverd door de
carrosserie. Die is gewoonlijk van metaal, en metaal geleidt stroom bijzonder goed. Een
bliksemflits zal daarom bij voorkeur door de carrosserie stromen. Althans, voor zover dat
kan, dat wil zeggen vanaf het dak naar de bodemplaat. De stroom van de bliksem
stroomt dus om je heen door de carrosserie weg. Elektrische lading gaat bovendien bij
voorkeur aan de buitenkant van een metalen object zitten, en daardoor zal dus met
name de buitenkant van de carrosserie geladen zijn. Voor de inzittenden geeft dat dus
nog extra veiligheid.
Dat is maar goed ook. Want de totale spanning van bliksem is grofweg een miljoen keer
zo groot als de spanning in een stopcontact. Als de bliksem inslaat, merkt de
automobilist daar in de auto dus weinig van, afgezien van een enorme knal en mogelijke
schade aan elektronische apparatuur. Houdt wel alle ramen en deuren gesloten.
Veel mensen zijn bang om uit de auto te stappen als de bliksem is ingeslagen. Ze
denken dat ze dan een enorme optater krijgen. Ook denken ze dat je na de inslag even
ergens tegenaan moet rijden zodat de spanning van de auto af is. Beide
veronderstellingen kloppen niet. Na een blikseminslag zal er maar een klein beetje
lading achterblijven op de auto. Dit kan bij het uitstappen een klein schokje geven. Een
dergelijk schokje van 'statische electriciteit' hebben velen zelf al eens ervaren bij het
uitstappen van een auto, want een dergelijke opeenhoping van lading kan ook op
allerlei andere manieren ontstaan. De stroompjes die hierbij optreden, zijn heel
onschuldig.
Overigens is het verstandig om na een blikseminslag even in de auto te blijven zitten,
want je weet maar nooit of er nog een tweede inslag volgt. In de Verenigde Staten
houdt men een schuiltijd van dertig minuten aan. Dat is wat lang. In Nederland wordt
aangeraden om een kwartier in de auto te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bliksem je auto raakt moet je meer dan een half uur blijven zitten en dan pas uitstappen. Als de auto nog kan rijden deze zachtjes tegen een boom of paaltje rijden zodat de electrische lading van je auto kan afvloeien.
Raak in ieder geval niet in paniek hoe langer je wacht hoe beter het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet maar eigenwijs is ook wijs
De bliksem slaat niet fatsoenlijk in in je auto want een auto is leidend. Maar mocht je theoretisch gezien getroffen worden dan zul je gewoon kortsluiting krijgen. En wanneer jij dan uit je auto stapt ben je dus zeker statisch geladen en krijg je bij aanraking vna de auto dus een klap.