Hoe is het vermogen van de fietsdynamo bepaald?

Ik ben bezig met een rendement onderzoek naar de fietsdynamo.
Op een fietsdynamo staat 6V 3Watt. is de 6V de Ueff. De effectieve spanning. Het vermogen is P = U x I.
Is bij die 3 watt uitgegaan van de effectieve spanning en effectieve stroom?
Want dan hoort bij de gewone Spanning een hoger voltage, want de formule van Ueff = 1/2 x Wortel2 x Umax
en I eff = ...... x ............... x Imax

Zou iemand mij hierover meer duidelijkheid kunnen geven

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het vermogen dat is weergegeven op de dynamo is het vermogen dat de dynamo continu kan leveren. Hierbij gaat het dus om de effectieve spanning en de effectieve stroomsterkte.

De effectieve spanning is dus 6V (af te lezen), het vermogen is 3W, en dus is de effectieve stroomsterkte 500 mA (0.5 A).

De maximale spanning van de wisselstroom uit de dynamo is 6√2 V (≈ 8.46 V). De maximale stroomsterkte is 0.5√2 A (≈ 0.707 A).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Deze berekeningen gelden voor sinusvormige spanningen en stromen. Bij een fietsdynamo is dat niet het geval.
Bovendien moet je dan wel aangeven met welke snelheid je dan moet rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar, een fietsdynamo levert geen zuivere sinusvormige spanning. Om de effectieve spanning en stroomsterkte te berekenen zou u de gemiddelde waarde van de gelijkgerichte spanning moeten bepalen... Echter, om een idee te krijgen lijkt de aanname van een sinusvormige spanning mij niet onverantwoord.
Het vermogen P(Watt) = U(volt) x I(ampére)
Het probleem is dat de spanning afhankelijk is van het toerental.
Hoe hoger het toerental, hoe hoger de spanning en dit aangesloten op een lampje met constante weerstand zal dus de stroom stijgen met een hogere spanning.
Daardoor kan u beter de formule omzetten ifv de weerstand van de lamp.
U = I x R (Ohm) => I = U : R en als u dit vervangt in de eerste formule komt u tot
P = U x (U : R) dus P = U² : R
Door nu de spanning te meten bij een bepaald toerental kan u direct het vermogen (P) bepalen. Zie ook bijgevoegde interessante link.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog vergeten vermelden dat het redement = Pout : Pin maar dan moet u natuurlijk het ingangsvermogen kunnen meten of kennen.