Kwantumfysica: Een deeltje neemt pas een positie of snelheid in als het wordt waargenomen. Wat valt onder 'waarnemen' in deze context?

Ik weet dat of de snelheid, of de positie van een deeltje wordt vastgelegd / vastgesteld als een van deze grootheden worden gemeten.
Maar telt interactie met andere deeltjes dan niet mee als waargenomen worden? Als een wetenschapper de positie van een deeltje meet doet hij dat toch indirect d.m.v. interactie tussen deeltjes? Hoe kan het uitmaken of de interactie geforceerd wordt door mensen of gewoon 'natuurlijk' plaatsvind?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zit nog merkwaardiger in elkaar, deeltjes nemen vanuit superpositie de "juiste" positie in voordat de meting gedaan wordt.
Deze terugwaartse causaliteit, welke wetenschappelijk is vastgesteld laat zien dat we ook ons besef van tijd bij zullen moeten stellen.
Deeltjes als fotonen in superpositie (b)lijken op kwantumniveau al voor een deel in de toekomst te zitten.
Vanuit die gedachtengang kan het te verklaren zijn dat ze op het juiste moment "gewenst" gedrag laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij maakt dat niet uit. Kijk maar wat er gebeurt in een bellenkamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het probleem verkeer interpreteert. Je hebt het hier over het onzekerheidsbeginsel van Heisenberg. Het is een rekenkundig gevolg van hoe deeltjes omschreven worden in de golftheorie. Het is niet zo dat je altijd maar één grootheid tegelijk kan meten. Je kan echter geen grootheden meten die kansvariabelen zijn van dezelfde eigenschap van het deeltje. Dat heeft te maken met waarschijnlijkheid. De eigenschappen van een deeltje worden omschreven met een golfvergelijking die de kans weergeeft voor het deeltje om op dat punt of op dat moment een bepaalde energie, snelheid enz... te hebben. Als je de vergelijking uitrekend naar een bepaalde variabele van een eigenschap, worden in limiet de foutenmarges op de andere variabelen van deze eigenschap oneindig. Het maakt inderdaad niet uit of de interactie 'natuurlijk' of 'geforceerd" plaatsvind. Maar in een omgeving waar je bepaalde voorspellingen kan maken m.b.t. je deeltje, en waar er niet te veel andere troep de boel op stelten zet, is het makkelijker met succes te meten. Interactie is er inderdaad altijd, maar die is voor subatomaire entiteiten gedurende bepaalde infinitesimaal korte periodes verwaarloosbaar buiten de impactparameters met andere entiteiten. Zonder de wiskunde van golfvergelijkingen erbij te slepen, is het nogal moeilijk om uit te leggen. Misschien dat je op het web onder "Heisenberg" een iets duidelijkere uiteenzetting in gewone mensentaal kan vinden.