Hoe wil je de opstuithoogte bepalen na 5 maal stuiteren aan de hand van deze hypothese (zie uitleg)?

Het balletje verliest bij het stuiteren iedere keer hetzelfde percentage energie. Hoe wil je deze formule bepalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

meet de hoogten van een paar stuiteringen, maar een tabel, dan een grafiek, kijk welk soort formule het is (kwadratisch, wortel , rechtevenredig etc.) en bepaal de formule.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het hoogste punt is er geen snelheid en zit de energie in zijn geheel in de hoogte-energie, m*g*h. Bij het neerkomen is er geen hoogte en zit de energie in zijn geheel in de kinetische energie, 0,5mv^2.

Als de stuiterbal iedere keer 30% van zijn energie verliest, dan zal de hoogte-energie met 30% afnemen. De hoogte h neemt dan met 30% af, aangezien de m (massa) en de g (gravitatiekracht, 9,81 m/s/s) constantes zijn.

Als je de stuiterbal laat vallen van 1 meter hoogte en je weet het percentage energie dat steeds verloren gaat, dan is de formule:

h = (1-(...%/100) )^t

Hierbij is "t" het aantal keer dat er gestuitert is.

Als het percentage energieverlies 30% is, dan is de formule:

h = (1-(30/100) )^t
h = 0,7^t

Bij nul keer stuiteren is de hoogte nog de beginhoogte van 1 meter. Bij 1 keer stuiteren is de hoogte 0,7 maal de beginhoogte, oftewel 0,7 meter.
Na 5 keer stuiteren is dit al gereduceerd tot 0,17 meter.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog completer:

h = b*(1-(...%/100) )^t
met b=beginhoogte