Hoe bepaal ik de (on)nauwkeurigheid van een meting aan de hand van een formule?

Wij hebben metingen gedaan en voor de uitwerking de volgende formule gebruikt:

Met Qop = Qaf zijn wij uitgekomen bij de volgende formule om de temperatuur van een vlam te bepalen door metingen te doen met een metaal en een bekerglas met water:

T(vlam) =

( c(w)m(w)T(eind,w) – c(w)m(w)T(begin,w) + c(m)m(m)T(eind,m) )
---------------------------------------------------------------------------------
c(m)m(m)

met c = soortelijke warmte; m = massa, T = temperatuur; (w) = water, (m) = metaal

Wij hielden een metaal in een vlam totdat deze ging gloeien en gooide het vervolgens in een bekerglas met water. Door alles goed te wegen (water en metaal) en de temperatuur van het water voor en na goed te meten konden wij m.b.v. van deze formule de temperatuur van de vlam (ongeveer) uitrekenen.

Wij vroegen ons nu alleen af hoe wij de onnauwkeurigheid kunnen bepalen aan de hand van deze formule?
c hebben we uit binas gehaald
m hebben we gewogen op 2 decimalen nauwkeurig
T hebben we gemeten op de graad nauwkeurig

Ook vroegen wij ons af hoeveel keer onnauwkeuriger het nu eigenlijk is als je slechts een temperatuurverschil van 5 graden hebt dan wanneer je een temperatuurverschil van 25 graden hebt bijvoorbeeld.

Ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Dat doe je door de hoogst mogelijke en laagst mogelijke T(vlam) te berekenen.
De hoogst mogelijke waarde krijg je door in de teller de grootst mogelijke waarde te nemen voor de twee positieve termen, en de laagste voor de negatieve term, en dat vervolgens te delen door de kleinst mogelijke noemer.
Voor de laagst mogelijke waarde neem je in de teller de kleinst mogelijke waarde voor de twee positieve termen, en de hoogste voor de negatieve term, en dat vervolgens te delen door de grootst mogelijke noemer.

Verder kun je natuurlijk nagaan dat een halve graad op de 5 graden een veel grotere onzekerheid geeft dan een halve graad op 25 graden.
Reddie