De zintuigelijke waarneming is het verschil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij hitte bewegen de atomen snel en chaotisch - dat laatste in de zin van: volkomen ongecoördineerd, "ieder voor zich". Ze botsen wel en dragen zo snelheid (warmte) aan elkaar over, maar het geheel lijkt op een boel knikkers in een grote schaal en dan aan de schaal gaan schudden.

Bij geluid bewegen de atomen (relatief) langzaam en gecoördineerd. Zo ontstaan golven van beweging die zich door het materiaal (of door de lucht) verplaatsen. Het geheel lijkt op een touw dat je met z'n tweeën vasthoudt, ieder aan een uiteinde, en jij begint dat touw snel heen en weer te bewegen zodat er golven in het touw ontstaan die naar de overkant gaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, zeer overzichtelijk!
Hitte voel je en geluid hoor je... (tenzij je naast een subwoofer zit, dan voel je ook het geluid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit vooral in de schaalgrootte. Een volume lucht "zonder geluid" bevat moleculen die kris kras door elkaar vliegen en voortdurend botsen. De middelbare snelheid is direct gekoppeld aan de temperatuur. Als er geluid opgewekt wordt, gaat de moleculen niet sneller bewegen, maar iets minder kris kras: de gemiddelde snelheid is niet meer nul. Een netto snelheid (in een bepaalde richting) veroorzaakt een plaatselijke drukverhoging, maar omgekeerd veroorzaakt een plaatselijke drukverhoging ook een netto snelheid. Die drukverhoging verplaatst zich door het gas, en dat is geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Gieterrr,

het verschil is de frequentie.
geluid is laagfrequent, tov warmte.
ha geluid komen de radiofrequenties, lange golf, middengolf, kortegolf, VHF UHF SHF radar etc. dan pas IR (infrarood) en
na infrarood komt zichtbaar licht dat weer overgaat in UV (ultra violet) vervolgens alpha, beta en gammastalling
dan zit je al dicht bij het radio active gebeuren waar iedereen zo bang van is.

kortom, er trilt van alles, sensoren zoals oren ogen en huid (warmte) vangen slechts een klein deel van het enorme spectrum op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Sorry, klopt niet. Niet alleen de frequentie verschilt, ook WAT er trilt verschilt. Er bestaat geluid met een frequentie van bijvoorbeeld 1000 Hz - dat is goed hoorbaar. Er bestaat ook een radiofrequentie van 1000 Hz. Je kunt dus niet zeggen dat "na geluid radiofrequenties komen", je hebt het over twee totaal verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben. Je vergelijkt het drukgolvenspectrum met het elektromagnetische spectrum. Die volgen niet op elkaar, die bestaan naast elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hou Cryofiel, ik geloof dat je gelijk hebt.
maar een radiozender van 1 KHz heeft wel extreem lange golflengte ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Hihi, ja, klopt. 1 kHz is niet bepaald geschikt voor een radioverbinding. Maar radiostraling van 1 kHz komt wel degelijk voor, namelijk als onderdeel van de straling die vanuit het heelal op ons afkomt. Het bestuderen van dergelijke lage radiofrequenties kan ons veel vertellen over bepaalde processen in sterren en sterrenstelsels. Maar goed, radiostraling is in de praktijk van belang vanaf - wat was het ook weer? - 100 kHz of zo. Op die frequentie bestaat ook geluid. Weliswaar plant dat zich nauwelijks voort door lucht of een ander gas vanwege de hoge demping, maar door vaste stof komen die geluidsfrequenties een heel eind.
Heel simpel gezegt: Hitte is het TRILLEN van atomen. Geluid is een golfbeweging van atomen.
12 jaar geleden
Naast alle andere facetten kan hitte zich zonder tussenstof verspreiden en geluid niet, omdat dat GEEN deel uitmaakt van het elektromagnetische (EM) spectrum
Warmtestralen (hitte) zijn infrarode stralen en behoren dus wel bij het EM spectrum, net als licht enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hitte of temperatuur staat voor de maat voor de gemiddelde chaotische bewegingsenergie per molecuul plus de beweging van atomen in moleculen.

Met andere woorden: Trillen van de moleculen onderling, en de atomen in de moleculen.

Geluid is trillen van een medium, meestal lucht, maar dit kan ook water zijn, op een frequentie die voor het menselijk oor waarneembaar is.