Voor een afgesloten hoeveelheid gas geldt:
De druk maal volume gedeeld door de temperatuur (in Kelvin) is constant.
Als het volume toe neemt kan dat niet zonder toevoeging van energie, in de vorm van warmte.
Uitzetten gebeurt dus niet spontaan. Dit bij gelijke druk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Dus als je bij een cilinder het volume vergroot door een zuiger uit te trekken, bijft het gas netjes op dezelfde plaats, en het toegevoegde volume blijft vacuum?
Volgens mij klopt dat niet.
Ja, expansie van een gas is een spontaan proces.
De gasmoleculen vliegen constant in het rond, en zullen dus elke ruimte vullen.
Daarbij krijg je wel een drukdaling, want door het grotere buitenoppervlak van de ruimte zal het aantal botsingen per m2 afnemen.
Reddie