wat is de brekingsindex van lucht?

Een paar voorbeelden, stel de lucht is 20 graden celsius wat is dan de brekingsindex? En wat wanneer de lucht 40 of 80 graden celsuis is? Of is daar een formule voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, maar hoe bereken/vind je brekingsindex van 40 en 80 graden celsius?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dichtheid van lucht is grofweg omgekeerd evenredig met de temperatuur (in Kelvin). De mate waarin de lichtsnelheid afneemt in lucht is grofweg evenredig met de dichtheid. Dus krijg je in eerste benadering zoiets als n = 1+(n0-1)*T0/T (waarbij n0 en T0 de referentie-index en -temperatuur zijn, zeg bij kamertemperatuur). Zo kun je ook druk verwerken als je wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb met natuurkunde lucht als een soort startpunt van de brekingsindex. Wij hanteerden vaak een lichtbundel die van lucht van, ik neem aan 20 graden(brekingsindex 1,00) naar perspex/glas ging (brekingsindex 1,33) Verder moet je met een berekening het verdere verloop van de lichtstraal tekenen. Ik hoop trouwens dat dit relevant is, want ik zie behoorlijk uiteenlopende reacties/antwoorden.

Antwoorden (2)

Je kunt niet spreken van de brekingsindex van lucht. Van een brekingsindex is sprake bij een overgang op het grensvlak van vacuum op een medium Het is niet mogelijk een grnsvlak tussen vacuum en lucht te creeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een brekingsindex is het resultaat van 2 stoffen met een bepaalde optische dichtheid.
Je zal dus moeten bepalen welke index je bedoel!