Is een quartz klok per definitie onnauwkeuriger dan een atoomklok en zo ja, waarom?

Beide zijn gebaseerd op trillingen, de één op die van een quartz kristal en de ander op die van atomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een atoomklok is een gecompliceerde schakeling die de trillingen van cesium-atomen telt.
Dit aantal is afgeleid van een natuurkundig vaststaande frequentie.
Een kwartskristal wordt fabrieksmatig afgestemd op een gewenste frequentie, de nauwkeurigheid waarmee dit gebeurt kan verschillen.
Bovendien kan de frequentie van de oscillatorschakeling in een kwartsklok nog enigszins worden bijgesteld door een parallel geschakelde condensatortrimmer, de klok kan dus binnen beperkte grenzen nauwkeurig ingesteld worden.
Conclusie: een atoomklok is altijd nauwkeurig, een kwartklok is pas nauwkeurig na ijking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat impliceert dus, dat onder ideale omstandigheden beide even nauwkeurig KUNNEN lopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In theorie wel, maar in de praktijk is de atoomklok altijd nauwkeurig en een kwartsklok hooguit soms.

Andere antwoorden (2)

Een atoomklok werkt het meest nauwkeurig zo dicht mogelijk bij een temperatuur van het absolute nulpunt. Hier zijn de atomen veel rustiger dan bij de kamertemperatuur van een kwartsklok waardoor er minder 'ruis' in de klok is. Puur hierop gebaseerd is een atoomklok per definitie nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
In nauwkeurige kwartsklokken wordt het kristal op een vaste temperatuur gehouden; daarmee is deze uitleg niet de juiste.
Ja, dat is per definitie zo; de atoomklok werkt met een fysieke eigenschap van een stof die altijd herhaalbaar is (bij bepaalde omgevingsomstandigheden), en een kwartskristal heeft een frequentie die afhangt van de vorm. Het kristal moet dus erg precies gesneden zijn, en voor de meeste toepassingen lukt dat ook aardig; maar geen enkel kristal is exact gelijk aan het andere.

Toegevoegd na 1 uur:
Zelfs een geijkte kwartsklok kan nooit zo nauwkeurig zijn als een atoomklok; immers, om te kunnen ijken heb je de meest exacte klok nodig die er is, en dat is een atoomklok. Je kunt het dus nooit nauwkeuriger maken dan een atoomklok (en in de praktijk zul je niet eens in de buurt komen van die nauwkeurigheid)

Toegevoegd na 1 uur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_clock heeft het over 5 tot 25 seconden per jaar afwijking voor dure kwartshorloges. Bij atoomklokken gaat het over een seconde in een paar miljoen jaar.