Welke methodes zijn er om bioplastic te maken?

Bio-plastic: Plastic uit planten.

En welke kunnen nu al op commerciele schaal gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Er zijn eigenlijk 2 soorten:
1. Degene die zetmeel als grondstof gebruiken, zetmeel kun je direct producten van maken, maar aangezien zetmeel in water oplosbaar is zullen deze producten alleen zinvol zijn daar waar er (bijna) geen vocht bij kan komen. Door het zetmeel echter op chemische wijze te laten binden tot lange strengen zal de wateroplosbaarheid dalen en het product dus steeds beter toepasbaar worden. Deze vorm heet polyactide (PLA)

2. Een geheel andere aanpak is bacterien het werk voor je laten doen, er zijn bacterien die divers organisch materiaal om kunnen zetten in lange op plastic lijkende strengen, dit heet polyhydroxyalkanoate (PHA) Dit proces gebeurt zowieso in het rottingsproces, maar door de juiste soort bacterien de overhand te geven en het proces op tijd te stoppen kunnen er plasticachtige stoffen gemaakt worden.

Beide methodes zijn prima commercieel toegepast worden, het probleem is echter dat dergelijk plastic iets duurder is dan gewoon geproduceerd plastic en de meeste mensen niet geinteresseert genoeg zijn om meer uit te willen geven. In toepassingen waar bijvoorbeeld de eindgebruiker voordeel heeft bij het afbreekbaar zijn van de verpakking, zie je dat het al wel op grotere schaal wordt toegepast. Een mooi voorbeeld hiervan is de plastic bakjes waar planten in verkocht worden, er zijn hele mooie bakjes op de markt waar extra voedingsstoffen in zitten, waar de plant dus in vervoerd kan worden en die de tuinder met bakje en al in de grond zet. Een half jaar later is het bakje volledig gecomposteerd en heeft de plant een deel van zijn voeding daar ook uit gehaald.

Veel problemen geeft ook het feit dat wanneer je bijvoorbeeld een telefoon koopt, je niet wilt dat je nu al weet dat hij over 5 jaar grotendeels gecomposteerd is. Hetzelfde geldt voor de meeste standaard plastic dingen, alleen zaken die een korte levensduur hebben zoals verpakkingen, plastci zakken etc komen in aanmerking. Daarbij is het echter weer een nadeel omdat mensen niet gauw geneigd zijn hun eten verpakt te willen krijgen in plastics gemaakt van varkensschijt en ander organische resten. Alhoewel het volledig clean kan zijn, geeft dat toch een vervelend gevoel en dus zal die markt niet snel openbreken. Ook de precieze bepaling van minimale levensduur is een lastige, als het regent terwijl ik op de markt loop, wil ik niet dat mijn boodschappentasje opeens uit mijn handen druipt.