Wat is het verschil tussen een stroomtrafo en een spanningstrafo?

Een stroomtrafo gebruik je bijvoorbeeld om de amperage omlaag te halen indien het te hoog is om direct te meten. (hoogspanningsstations)
Wat ik kan vinden op het internet is dat een stroomtrafo hetzelfde werkt als een spanningstrafo alleen dat de primaire spoel meestal gewoon een dikke staaf is die door de secundaire spoel loopt (1 wikkeling), logisch ook want hier loopt veel stroom door heen.

Bij een normale trafo 230V als je op de primaire zijde 1 wikkeling hebt en de secundaire 10 wikkelingen dan staat er op de secundaire 2300V spanning.
Maar hoe moet ik me dat voorstellen bij een stroomtrafo? En blijft de spanning dan wel gewoon hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een stroomtrafo is er wel maar 1 wikkeling, namelijk gewoon de fase die rechtstreeks naar de verbuiker(s) gaat. Ik snap dat dat bij een spanningstrafo niet kan maar het was om het makkelijk te houden.

Antwoorden (2)

Bijde trafo's werken precies het zelfde
Bij de stroom trafo hen je gewoon primair 1 wikkeling en secondair, zoveel je nodig hebt om een meter aan te sluiten.

Toegevoegd na 42 seconden:
Dus het verschil is alleen de wikkel verhoudingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een kast van me werk uit elkaar gehaald waar max 160A gemeten moet worden. Deze wordt door een stroomtrafo omlaag gehaald tot max 5A om doormiddel van een sommetje het verbuik te meten.
De primaire spoel is een hele dikke aluminium plaat die naar de verbruiker gaat waar een secundaire spoel tegen aan zit van ik schat zo'n 50 a 100 wikkelingen, waarvan de ene kant van de spoel aangesloten is op de ingaande kant van de meter en de andere op de uitgaande kant. Wat ik nu nog niet helemaal snap is:
Wordt het voltage dan ook niet 50a100 keer omhoog gehaald? Meet ik eigenlijk wel een voltage, aangezien er geen nul of andere fase aangesloten zit? En een andere vraag:
Ik lees ergens dat een goeie kwaliteit spanningstransformator een zo laag mogelijke weerstand in de primaire spoel heeft. Maar doelen ze hier dan ook echt op bijna 0 Ohm?
Want als je een fase en nul op de primaire spoel heb dan heb je dus volle sluiting? Of werkt de wet van Ohm anders bij spoelen? Kijk ik bedoel, ik heb hier die secundaire spoel liggen die ik uit die stroomtransformator heb gehaald en daar meet ik 0.03Ohm, Als ik deze aansluit op een wcd slaat de automaat dan niet gelijk uit?
Of werkt dit anders omdat het een spoel is?
Alle trafo's zijn zowel stroom- als spanningstrafo.
Wat jij bedoelt is een stroom meetopstelling voor grote wisselstromen. Dat verhaal vind je in de bron hieronder.
Een trafo heeft het bezwaar dat de maximale stroom beperkt wordt door de verzadiging van de kern van de trafo en er geen gelijkstroom mee gemeten kan worden. Om dat te meten wordt juist gebruik gemaakt van de verzadiging van de kern om de stroom te meten. Hoe dat gaat vindt je in een link in de bron.

Toegevoegd na 18 minuten:
Grote gelijkstromen worden gemeten met Hall effect, De verzadiging wordt gebruikt bij het meten van kleine gelijkstromen samen met grote wisselstromen, (aardlekschakelaars)