hoe ontstaat de Lorentzkracht?

Mijn naam is Ruben en ik heb een vraag over het ontstaan van de Lorentzkracht en nog een zelfbedacht antwoord die u mag beoordelen. De vraag is: Stel je hebt twee draden die in de zelfde richting stroom door zich heen laten gaan en naast elkaar zitten op afstand x, de draden gaan dan als gevolg van de Lorentzkracht uiteraard naar elkaar toe, hoe ontstaat dit fenomeen en graag erg precies, ik ben een Waarom- en Hoe-vragend persoon. Mijn zelfbedachte antwoord was dat je natuurlijk die twee velden hebt. Zoals we dan ook weten zijn de ''platte'' (voor het gemak) cirkels die in dezelfde richting gaan. Zoals we ook weten is de noorden (volgens het kompas) van een punt in het veld gelijk aan de richting van het veld op dat punt. hiermee bedoel ik de vector van de kracht die een positief geladen deeltje zou ervaren op dat punt. tenslotte is een belangrijk detail dat als de twee veldlijnen elkaar naderen merk je dat de linker (vanaf de bovenkant bekeken) naar voren gaat en de rechter naar beneden. Dus bij de linker is de noorden (volgens het kompas) boven en zuiden andersom terwijl bij de rechter het compleet andersom is, noorden onderaan en zuiden bovenaan. hierdoor trekken ze elkaar een en gaan de elektronen in de draden naar elkaar toe getrokken worden en dus de lorentzkracht. Klopt dit?

Graag duidelijk en niet: Doordat de magnetische inductie en de veldlijnen door I gaan die loodrecht erop staan ontstaat de kracht. Nee, zoals ik het had gedaan, heel simpel en logisch.
MVG Ruben

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Klopt.
Maar volgens mij mag je voor de eenvoud de lading weglaten.
Als je TUSSEN de geleiders kijkt heeft de ene geleider zuid boven en noord onder, en de andere geleider noord boven en zuid onder.
Dus heb je twee keer noord aan zuid, dus aantrekking.
Als je aan de bovenkant van de geleiders kijkt, kun je zeggen dat de linker geleider zuid links heeft, en rechts noord. En voor de rechter geleider idem. Dus noord aan zuid, en dus aantrekking.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt man, het is moeilijk om op dit soort concrete vragen het juiste antwoord te vinden, ben al paar dagen opzoek naar iemand die het weet.