Zou het mogelijk zijn om de tijd in een andere vorm te gieten dan de cirkel?

De wijzers van de klok gaan altijd rond. Ik neem aan dat die cirkelgang is gebaseerd op de draaiing van de aarde t.o.v. de zon (zie de zonnewijzers van vroeger). Maar is het mogelijk om de tijd in een andere vorm concreet te maken? En dan bedoel ik niet een kalender of een zandloper of een digitaal klokje (of een vierkante klok ofzoiets want daarop gaan de wijzers ook gewoon rond) maar een andere manier om de tijd te registreren. Lineair (als in een tijdbalk)? In een golfbeweging?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
itsme
13 jaar geleden
Je geeft zelf al zoveel voorbeelden (digitale klok, zandloper, kalender) die niet cirkelvormig zijn dat de vraag eigenlijk niet meer te beantwoorden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lineair is niet mogelijk omdat de tijd ergens weer op nul moet gaan. En dat moet in een overgang gaan. Dus dat kan slechts in een cirkel vrees ik. Wel een 'mooie' vraag. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag!

Antwoorden (8)

De klok is al erg oud, het is al zoals u noemden gebaseerd de aarden de rond de zon draait. De klok heeft zijn ronden vormen omdat het de aarden moet voorstellen. Maar net zoals dat wij de aarden plat kunnen aantonen kan dat ook met de tijd. Als afbeelding heb ik een lineair klok toegevoegd.

Een golfbeweging zou kunnen maar de golfbeweging zou dan totaal niks met de tijd zelf te maken hebben.

De klok hoeft niet altijd met de cijfers genoteerd te worden, het kan ook met namen. Er zijn bepaalde klokken die elk uur een anderen naam hebben. Ook zijn er klokken die binair werken, dus ze laten 1tje en 0tje zien om zo de tijd aan te duiden, echter worden daarmee gewoon de cijfers anders weergegeven.

Er bestaat ook een waterklok,
Een wateruurwerk, ook wel clepsydra genoemd, is een klok die de tijd meet door middel van stromend water.

Als tijdmeter werd oorspronkelijk in de gehele wereld de zonnewijzer gebruikt. Maar die was 's nachts en bij bewolkt weer onbruikbaar. De uitvinding van het wateruurwerk, was dus een belangrijke vooruitgang. Dit uurwerk bestond uit een reservoir, waarin door toevoer of afvoer veranderende hoogte van de waterspiegel op een schaal werd gemeten. Wateruurwerken met korte afvoertijd werden bij rechtbanken in Attika en Rome gebruikt om de aangeklaagde, de verdediger en getuigen een vaste beperkte spreektijd te geven. Ook in het parlement perkte men de marathondebatten op die manier in.

Echter kan je vandaag hier een moderne versie van krijgen, een die je amper hoeft bij te vullen (slechts 1x in de maand i.v.m. verdamping.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij goed mogelijk, om de 24 uren te verdelen in twee maal 12 uur
Twee naast elkaar staan de verticale zuiltjes, met in ieder zuiltje de cijfers van 1 tot en met 12,waar een horizontaal streepje is te zien bij de tijd.
B.v. het is 8 uur 32 in de morgen.
Staat het horizontale streepje bij de acht op het linker zuiltjes en achter het streepje staan de minuten, dus32, bij precies 12 uur in de morgen, gaat het streepje verder naar het rechter zuiltje.
Tussen de twee zuiltjes in zie je een klein rond glaasje, waarop de seconden worden weergegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mooiste zou een logaritmische tijdschaal zijn met grote minuten rond het nu en kleine jaren over een eeuw, want vijf minuten vanaf nu in de tandartsstoel zijn veel langer dan diezelfde vijf minuten morgen en duren misschien ook wel langer dan een jaar over twintig jaar.
Met een klein computertje moet zo'n klok gemakkelijk te bouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, er bestaan binaire klokken. Een digitale (in principe zijn ze al digitaal, binair = digitaal) en een gewone binaire huisklok die je neerzet of aan de muur hangt. Je moet alleen wel opnieuw leren klokkijken, want je moet zelf uitrekenen hoe laat het precies is.

link naar de digitale klok (met tekst en uitleg):
http://www.minkukel.com/nl/tijd/binaire_klok.htm

En een gewone binaire klok (mocht het plaatje niet werken, dan hieronder de link), waarbij je ook opnieuw moet leren klokkijken.

"Zo lees je de klok: de binaire klok bestaat uit 6 kollommen van blauwe of rode LEDjes. Iedere kolom geeft een waarde, zodat een tijd onstaat als 07:17:47 (7 uur, 17 minuten en 27 seconden). Per kolom tel je de brandende lampjes bij elkaar op. Per kolom staat het onderste lampje voor 1, het tweede lampje voor 2, het derde lampje voor 4 en het vierde (bovenste) lampje voor 8. Terug naar ons voorbeeld: De eerste kolom geeft de tientallen uren aan (in dit geval 0), de tweede kolom de overige uren (in dit geval 7), de derde en de vierde kolom geven 17 minuten, de vijfde kolom 20 seconden en de zesde kolom 7 seconden."

Toegevoegd na 2 minuten:
plaatje doet het niet,.... :( ik heb hem weggehaald. Hij staat in de link :)

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens, lineaire klokken bestaan zeer zeker

http://www.google.nl/images?um=1&hl=nl&rlz=1C1RNNZ_nlNL387NL387&q=linear+clock&ie=UTF-8&source=univ&sa=X&ei=WT2QTe6bOIegOo-ZxKAC&ved=0CDoQsAQ&biw=1600&bih=775
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had vroeger zo'n kogelklok:
http://www.youtube.com/user/ttemiel

In veel steden zie alternative klokken, bv:
http://www.duesseldorf.de/thema/sights/rheinturm/uhr.shtml
http://de.wikipedia.org/wiki/Rheinturm

Aangezien de secondes, minuten en uren terugkerende momenten zijn, is een cirkel de meest handige/voorkomende vorm van een klok. Zelfs de eerste zonnewijzers zijn min of meer gebaseerd op een cirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook kogeltjesklokken. In de link zie je een foto en een uitleg, en bovendien een verslag van iemand die er niet zo blij mee is, omdat het nogal een gevoelig mechanisme is.
Het is geen cirkel op deze manier, maar in feite natuurlijk wel cyclisch, onze tijdsrekening begint immers elke dag opnieuw.
Wil je een klok die naast niet cirkelvormig ook niet cyclisch is, dan zul je de tijd moeten rekenen met de datum erbij.
Dan staat er dus op je klok (op het moment dat ik dit typ):
Of in welke manier dan vormgegoten. Als je het zo doet, kun je een lineaire klok maken die ook niet cyclisch werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger hadden ze een zandloper....

En ze keken naar de stand van de zon, als je je daarom traint kun je de tijd redelijk nauwkeurig voorpellen (tenzij er een mega wolkendek is)
amigo
13 jaar geleden
In Berlijn in het Eurocenter staat een klok die bestaat uit buizen met gekleurd water. Hij is 13 meter hoog.
Zie link:
http://www.europa-center-berlin.de/en/the-sights/the-clock-of-flowing-time.html