Het vermogen is het verbruik per seconde, bv 20Watt. Het verbruik is het vermogen * de tijd dat een apparaat aan gestaan heeft. In normaal taalgebruik worden ze als synoniem gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vermogen is wat (bijna) eeuwigdurend kan worden opgenomen of geleverd. Het heeft geen tijd in diens grootheid. Verbruik is per tijdseenheid en ONGEVEER gelijk aan gebruikte energie. Energie wordt uitgedrukt in Ws (watt*1 seconde) en kan je ook bezien als watt per 1 seconde (W/s). Want in beide gevallen is het, vermenigvuldigd met de tijd in seconden, hetzelfde getal als uitkomst. Kijk op een batterij en daar is het uitgedrukt in Ah (Ampère*1 hour). Dit is hetzelfde maar met andere eenheden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cestbiencovit, bedankt voor je reactie. Het dwingt me tot opnieuw nadenken. Ik heb geleerd dat het verschil tussen grootheid en eenheid is dat grootheid niet te meten is en eenheid wel. Tijd is niet te meten. Uren wel en minuten of lichtjaren ook. Hiermee is duidelijk wat de eenheid (of eenheden) en wat de grootheid is. Het klopt dat Wattseconde niet gelijk is aan Watt-per-seconde. Ik had een reactie hierover willen voorkomen door in grote letters ONGEVEER neer te schrijven. Wattseconde is energie en Watt/seconde is verbruik. Hierdoor had ik geschreven GEBRUIKTE energie. Vermogen blijft wat (bijna) eeuwig kan worden geleverd of opgenomen. Totdat het stopt natuurlijk, door een defect, de stekker eruit of noem verder maar wat op. De Ah van de batterij is dus de (hoeveelheid) energie die opgeslagen is. Het is niet het vermogen. Per 1 uur is de energie van het aantal Ah wel verbruikt en is de batterij leeg. Dus de energie is ongeveer het verbruik.
Ik ben erg benieuwd of dit correct is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste cestbiencovit, bedankt voor je reactie. Met een liniaal meet je (centi~ / milli~) meters, met een klok meet je uren of minuten, met een thermometer meet je graden. Dus eenheden en geen grootheden. Vermogen wordt uitgedrukt in Watt en niet Joule/seconde. Watt kan je meten en vermogen niet. Dit is het verschil tussen eenheden en grootheden. Thuis heb ik lampen van 40 Watt en geen van 40 Vermogen. Ik stop verder deze discussie.
Je kan het verschil in vermogen en verbruik zien als het verschil in snelheid en afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermogen geef je aan in Watt, afgekort W. Duizend Watt is een kiloWatt, afgekort kW. Een lamp van 100 W geeft meer licht dan een lamp van 40 W. Een stofzuiger van 2 kW zuigt harder dan eentje van 1 kW.
Verbruik geef je aan in kilowattuur, afgekort kWh. Die neem je af bij het elektriciteitsbedrijf en dat wordt gemeten met de kWh-meter oftewel energieverbruiksmeter in de meterkast.
Als je een uur stofzuigt met een stofzuiger van 1 kW heb je een kWh verbruikt en daar betaal je ongeveer 22 cent voor.
Je kunt voor dat geld ook een half uur zuigen met een stofzuiger van 2 kW of een lamp van 100 W tien uur laten branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door inwendige weerstand is er een verschil aan energie die men in een motor stopt en er uit komt.

Het verbruik is de hoeveelheid energie die de motor verbruikt.

Het vermogen is wat de motor levert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort gezegd bepaalt het vermogen het verbruik. Een gloeilamp heeft bv een vermogen van 100 watt, als deze 10 uur brandt heeft hij 1000 watt verbruikt. Een gloeilamp van 10watt die 10 uur brandt verbruikt 100 watt.
De 100 watt lamp neemt tien maal zoveel stroom af van het lichtnet als de 10 watt lamp.
Dus vermogen is gerelateerd aan het apparaat en het verbruik aan de tijd dat het apparaat aanstaat.