Op welke manieren kan je allemaal worden toegelaten op de studie Geneeskunde?

Ik wil later graag geneeskunde studeren, maar is er iemand die duidelijk kan uitleggen welke wegen er zijn om dat doel te bereiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als je je VWO-diploma hebt gehaald kun je je aanmelden voor de studie Medicijnen. Als je wordt ingeloot (met hele hoge punten is dat geen probleem) kun je aan de slag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je vwo-opleiding met de juiste vakken hebt afgerond (of gaat afronden) kan je je aanmelden voor de loting voor de wo-studie geneeskunde (dus niet medicijnen). Afhankelijk van het gemiddelde eindcijfer op je diploma word je ingedeeld in een lotingklasse. Indien je gemiddelde eindcijfer een 8,00 of hoger is, word je ingedeeld in lotingklasse A. Uit die klasse wordt iedereen ingeloot. Heb je lager gemiddelde dan 8,00, dan is er een kans dat je uitgeloot wordt. Als je eenmaal wordt ingeloot krijg je een bewijs van toelating van de Dienst Uitvoering Onderwijs voor de geneeskundestudie in een bepaalde stad.

Hoe het allemaal precies in zijn werk gaat krijg je te horen bij je daadwerkelijke aanmelding, maar dit is zoals het lotingproces er ongeveer uitziet. Dit is in principe de enige manier om toegelaten te worden tot een geneeskundestudie in Nederland.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het spijt me; dit is niet het hele verhaal. Het was me even ontschoten dat er naast deze zogenaamde ‘centrale loting’ ook nog een ‘decentrale selectie’ is.

Tijdens deze selectie wordt er dus niet geloot, maar moet je allerlei opdrachten doen en gesprekken voeren, aan de hand waarvan bepaald wordt of je geschikt zou zijn als geneeskundestudent. Door deelname aan de decentrale selectie verlies je niet het recht om mee te doen aan de loting die ik hierboven beschreef. Er is dus eigenlijk geen reden om niet mee te doen aan de decentrale selectie als je echt graag geneeskunde wilt gaan studeren.