Waarom zinkt een blikje cola?

terwijl een blikje Cola Light blijft drijven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij deden dat in 1985 tijdens de natuurkundeles. Toen was cola light nog heel nieuw (en heel hip). Maar de leraar maakte er een hele show van, mikte een blik cola in een pot met water en zei heel droog: die zinkt naar de bodem. Toen kwam er een blik cola light tevoorschijn, en begonnen wij 'm aan te voelen komen ;-) De cola light blijft wel drijven, met de bovenkant van het blikje dobberend aan de oppervlak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En het antwoord op je andere vraag: |x|, de absolute waarde van x.

Het beste antwoord

De zoetstof in light cola is 100 keer zo zoet per gebruikt gewicht als gewone suiker.Gewone cola heeft ongeveer 11 theelepels suiker in een blikje zitten, opgelost in het water.Omdat suiker een grotere dichtheid heeft dan water is het niet verwonderlijk dat de gewone cola zinkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het zwaarder is dan water...
en Cola Light kennelijk niet (de naam zegt het al)

;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat om hoe zwaar het is per volume, oftewel de dichtheid. De volume ben je vergeten. Buiten dat is jouw antwoord niet echt waardevol, omdat je als het ware de vraag herhaalt, maar dan zonder vraagteken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar ben ik het nu niet mee eens Surinam. Het simpele antwoord op de vraag is gewoon dat een blikje cola te zwaar is om te blijven drijven. Cola Light heeft kennelijk een dusdanig gewicht dat het te vergelijken is met een hoeveelheid water van hetzelfde volume (dus het blikje en de zoetstof zijn te verwaarlozen). Dit kun je op een korte en op een lange manier zeggen, maar feit blijft dat een blikje gewone cola dus zinkt omdat het te zwaar is.
In de Cola Light zit geen suiker maar aspartaam. Deze zoetstof is tweehonderd keer zoeter dan suiker. Je hebt er dus tweehonderd keer minder van nodig en zal dus lichter zijn. Een eenvoudige toepassing van de wet van Archimedes. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet hierbij nog de dichtheid van suiker en aspartaan mee rekenen. Als suiker een kleinere dichtheid zou hebben dan water, dan is het juist in het voordeel van suiker als daar 200 keer zoveel van is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Surinam, je hebt wel gelijk. Maar het soortelijk gewicht van suiker mag zwaarder worden verondersteld, omdat suiker niet drijft op water. En aspartaam is ook zwaarder dan water, maar niet 100x zwaarder.
Het soortelijk gewicht is verschillend: cola bevat meer suiker en heeft dus een groter soortelijk gewicht dan de light variant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heb ik nieuws voor je, als je er water n zou doen zou het blikje ook zinken, dus het heeft niks te maken met de dichtheid van de cola die hoger zou zijn dan water. Het geheel (blikje+inhoud) heeft een dichtheid groter dan 1, daarom zinkt het. een houten container met zware vloeistof zou ook zinken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:-) Ik denk dat het dan nog steeds alles met de dichtheid te maken heeft. Uiteraard gaat het om de algehele gemiddelde dichtheid van blik+inhoud.
Tje, 1985. Volgens mij kan ik me herinneren dat rond die tijd aluminium als vervanger voor ijzer (blik) op kwam voor de frisdrank industrie, en dan cola een van de eerste was.

Cola light zou best in die tijd wel eens in die revolutionaire verpakking kunnen gezeten hebben, en gewone cola niet.

Als dat toen al zo was denk ik zomaar dat het nu geen verschil zou uitmaken.

Maakt trouwens wel duidelijk dat de verpakking van aluminium net iets lichter is dan van blik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de naam zegt het al: "light!"