wat is de algemene formule voor de geluidssnelheid in een vloeistof en wat is de algemene formule voor de geluidssnelheid in een gas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Daar zijn geen algemene formules voor. Dat hangt helemaal af van uit welke moleculen die gassen of vaste stoffen bestaan.
Je weet dat als je Helium inademt, dat je dan zo'n hoog kwaakstemmetje krijgt.
Dat komt omdat de geluidssnelheid in Helium heel anders is dan in lucht.
Reddie
10 jaar geleden
zijn constantes idd, mogelijk te vinden in de binas, wiki, etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De algemene formule voor de geluidsnelheid is Wortel ( kompressiemodulus / dichtheid van het medium). En daar komt meteen de adder onder het gras vandaan. Deze formule leidt dus tot allerlei specifieke formulus voor verschillende materialen omdat beide parameters afhankelijk zijn van het materiaal. De link geeft hier meer uitleg en specifieke voorbeelden van.