"Nanodeeltjes" is een omvattende term voor deeltjes die "erg klein" zijn. Nanodeeltjes kunnen dus uit heel veel verschillende materialen bestaan, of uit een mengsel van materialen. Ze kunnen zelfs een interne structuur hebben.

Om synthetische deeltjes van natuurlijke deeltjes te scheiden, moet je dus weten over wat voor deeltjes je het precies hebt. Pas dan kun je scheiden op grond van één of meer verschillende kenmerken.

Hebben de deeltjes verschillende (soortelijke) gewichten? Dan zou je ze met centrifugeren kunnen scheiden.

Is de ene soort deeltjes wel, en de andere niet magnetisch? Dan zou je ze met magnetische of elektrische velden kunnen scheiden.

Hebben de deeltjes verschillende groottes? Dan zou je ze met microfiltratie kunnen scheiden.

Is er een materiaal waaraan de ene soort deeltjes wel, en de andere soort deeltjes niet adsorbeert? Dan zou je ze daarmee kunnen scheiden.

Zien ze er op één of andere manier net wat anders uit? Dan zou je ze zelfs onder een (elektronen)microscoop handmatig kunnen scheiden - hoewel dat een monnikenwerk zou zijn.

Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Als de synthetische deeltjes even groot en even zwaar zijn als de natuurlijke deeltjes, en als ze uit hetzelfde materiaal bestaan, dan is er geen verschil. In dat geval is het dus ook niet mogelijk ze te scheiden. Sterker nog, je kunt ze dan niet eens van elkaar onderscheiden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer zo'n prachtig"onderkoeld" antwoord,waarvoor 1 plusje eigenlijk te weinig is!