Kerncentrale japan, zijn er mensen in de reactor?

Vandaag is er weer een reactor ontploft, maar zijn er ook mensen (onderzoekers e.d.) aanwezig daar om hoogte te krijgen wat er nou gebeurt in de reactor? of houdt iedereen afstand en wachten ze af wat er gebeurt?? en wat kun je nou precies doen om het te voorkomen?

Hadden die protestanten met spandoeken nou maar effect gesorteerd in de jaren 80...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig is het voorlopig alleen de buitenste omhulling die is ontploft . Het reactor vat ( nog) niet.

Het beste antwoord

Het is niet de reactor zelf die is ontploft maar het gebouw er omheen. Als dat was gebeurd hadden de Amerikanen heel anders gereageerd dan laconiek een boot verplaatsen.

Bij het lozen van het reactor stoom is dit een risico maar de centrale was toch al afgeschreven op het moment dat ze besloten zee water te gebruiken om te gaan koelen (zeewater is namelijk heel corrosief en vol met zouten die de installatie verontreiniging.

Er zijn zeker nog mensen in de centrale. Veel zelf. Ik denk dat je uit mag gaan van een klein leger aan gespecialiseerde technici (op dit soort momenten is een opleiding tot nucleair ingenieur ineens minder interessant). Juist omdat de mensen die dagelijks met de centrale werken het meest bekend zijn met de specificaties van de apparatuur, wat het kan, wat het niet kan, en welke kuren het kan hebben (ieder machine is anders) zullen die mensen constant bezig zijn om erger te voorkomen (en niet zonder gevaar, zo dicht bij ontsnappende radioactieve materialen is niet bepaald goed voor de gezondheid). Het is het grote nadeel van werken in een kerncentrale... als het fout gaat moet je ook blijven om de zooi op te ruimen...

Afwachten is het laatste wat ze zich nu kunnen veroorloven. Doen ze dat dan weten ze zeker dat de brandstof door het reactorvat gaat smelten. Dat ding moet nog lang gekoeld worden (enkele jaren voordat de reactor veilig afgebroken kan worden) en zeker nu is het essentieel dat ze zo snel mogelijk de reactors kunnen stabiliseren zodat ze aan een langetermijnoplossing kunnen gaan werken en de zooi opruimen.
Gegeven hoeveel expertise Japan heeft op dit gebied (zowel operationeel als met het opruimen van radioactieve verontreiniging) ben ik er van overtuigd dat ze hier uit gaan komen.

De meeste protesten tegen kernenergie, hoe goed bedoeld ook, worden meer ingegeven uit onkunde dan een daadwerkelijk gefundeerde mening. Mensen hebben zelfs al staan protesteren tegen het nanotechnologie onderzoek aan de TU/e ingegeven door een of andere B-film zonder ook maar het minste idee te hebben van wat er nu daadwerkelijk onderzocht word.
Het vervelende is dat sommige van die protesten juist voor de nucleaire rampen kunnen zorgen waar ze tegen protesteren.

Verder denk ik niet dat het punt dat een centrale niet tegen een 8.9 aardbeving kan een goed argument is dat ze niet deugen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een hele belangrijke functie hebt in een kerncentrale, moet je dan ook iets ondertekenen dat je niet gillend weg mag rennen, maar in geval van calamiteit blijft.
(zolang er nog iets te redden valt, of een grotere ramp kan worden voorkomen) ?
Eventueel met dodelijke aflloop. Ik vroeg het me zo af. Ik kan me er namelijk wel iets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De technici die daar werken weten heel goed waar ze mee bezig zijn en de risico's die ze waar lopen (voor de lijn veilig, na de lijn pijnlijke dood). En ze hebben doorgaans ook familie in de buurt wonen.
Ik zou niet weten wat er exact in de contracten van die werknemers staat maar ik ga er niet zomaar van uit dat er een 'niet wegren clausule' in staat. Je loopt sowieso risico als je in een kerncentrale werkt. (Zoek maar eens informatie op over het werk van jumpers in kerncentrales. Dan kan je beter technicus zijn.)
Het ding moet nl ook bijgehouden worden en het zal je taak maar worden om de turbine open te schroeven (ook dat moet wel eens gebeuren). Veel meer dan zorgen dat je niet in de besmette ruimten komt kan je niet doen. Het risico hoort bij het werk en ik weet zeker dat ze daar behoorlijk nerveus zijn ondanks de speciale ventilatie systemen in de regel ruimten en beschermende kleding en schoonmaak installaties. Waarschijnlijk zijn ze in de controle ruimte veiliger dan buiten op het terrein maar echt een geruststelling lijkt me dat niet. En dan heb je nog de hele overheid (inclusief ministerie van defensie) in je nek hijgen. Ik zou niet graag in het nieuws komen als de verantwoordelijke die bij de eerste problemen de benen nam... Dat zou wel eens net zo slecht voor je gezondheid kunnen zijn... Al met al denk ik dat het niet anders is dan je werk doen. Het is je werk om de reactor te stabiliseren en iemand zal het moeten doen. Er zijn zoveel beroepen met risico's. Bij ieder werk ook je risico dat er iets fout gaat. Je hoort bouwers van wolkenkrabbers ook niet klagen over de hoogte ondanks dat er regelmatig iemand valt of de krab vissers in Alaska of de soldaten in Afghanistan of artsen bij een ebola uitbraak, etc. Net zoals ieder arts of verpleegkundige weet dat je wel eens ziek kan worden weet je in een kerncentrale dat je eerste rang staat als het fout gaat. Als je daar niet mee kan leven moet je een ander beroep kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat er gevaarlijke beroepen zijn.Als een schip in nood is, en geëvacueerd moet worden, is het een ongeschreven regel dat de gezagvoerder als laatste het schip verlaat. Dat gebeurd misschien niet altijd, maar het hoort wel. Maar het is niet iets wat in je contract staat. ik vroeg me af of het in geval van een kerncentrale anders is, ivm de (inter)nationale veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D bedankt voor je goede antwoord en mening!

Andere antwoorden (1)

Ja, er zijn mensen in de reactor, het gewone personeel en militairen. Je kunt niet zomaar weglopen, die mensen zijn nodig om in de gaten te houden of de koeling nog goed is en die zijn waarschijnlijk bij die reactors met problemen als een razende bezig om water bij de splijtstofstaven te pompen om een meltdown te voorkomen.
Die mensen lopen wel in beschermende kleding en ik denk zomaar dat ze flink aan de jodiumpillen zijn (om te voorkomen dat ze radioactieve stoffen opnemen).