Is het universum een systeem?

Volgens de systeem- en/of chaostheorie heeft een adaptief complex systeem een zelforganiserend vermogen op basis van stress met de omgeving. Maar het universum is eindeloos en dus grenzeloos en per definitie geen "systeem"? Wat is het dan wel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (2)

Theorieën zijn alleen geldig binnen hun eigen gebied. Je kunt chaostheorie dus niet zonder meer toepassen op het hele universum.

Het werkelijk antwoord ligt in de cosmologie en dan nog aan de absolute fronten daarvan.

Ik suggereer natuurkunde te gaan studeren als je het echt wilt weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb 8 weken TH Technische Natuurkunde gestudeerd, maar kwam erachter dat het meer een hobby van me is, dus ben wat anders gaan doen.
een mysterie, niets meer en niets minder.

Alles wat erover gezegd kan worden heeft niets maar dan ook niets met het universum te maken. Denken is denken, theorie is denken, universum is universum...
Als je alles wat er te weten valt over een glas water weet, kun je daar dan je dorst mee lessen? Alleen door het te drinken zou het je dorst kunnen lessen en daarvoor hoef je helemaal niets te weten. Een kat kan daar ook zijn dorst mee lessen en het zal hem worst wezen wat een ander ervan denkt...

Het is niet: ´Ik denk dus ik ben´, maar: ´Ik ben dus ik denk´.

Weet je overigens absoluut zeker dat het universum eindeloos is en dus grenzeloos?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik kan niets absoluut zeker weten.
Het is een aanname die me wordt ingefluisterd door de wetenschap.
Ik kan me een eindig universum niet voorstellen - een oneindig universum wel, gek genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
raar hoor... een oneindig universum kun je wel voorstellen, terwijl dit nu onmogelijk is. en een eindig universum kun jij je niet voorstellen terwijl het eindig is. Zit jij op je kamer, dan is jouw universum 5 bij 4 (bijvoorbeeld) en groter niet. Je moet denken om je meer dan wat je ziet voor te stellen... en denken of fantaseren dat kan geen waarheid zijn. En dat kun jij je dan weer niet voorstellen.. Raar hoor...