Waarom drijft een magneetnaald niet naar het noorden?

Als je een kompasnaald op een schijfje kurk laat drijven, richt deze zich naar het noorden. Omdat we dichter bij de noordpool zitten dan bij de zuidpool zou je verwachten de naald sterker door de noordpool wordt aangetrokken dan door de zuidpool en daardoor in noordelijke richting gaat drijven. Dit laatste gebeurt echter niet.
Op de evenaar (neutrale lijn) kan ik me dat voorstellen, maar niet bij ons.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Magnetische kracht werkt op elektrische ladingen die bewegen. In een magneetnaald bevinden die zich niet. Wel is het zo dat een magneetnaald zelf een noord en een zuidpool heeft. De noordpool van de magneetnaald richt zich daarom naar het zuiden en de zuidpool naar het noorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar het draaien van de combinatie kurk-naald kost toch ook arbeid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het water geeft te veel weerstand; misschien moet je langer wachten. Als je een magneet ophangt, zie je dat de noord pool iets naar beneden wordt getrokken. Een goede test is, als je twee gewichten,waarvan de ene een sterke magneet is en de andere niet, ieder aan een lange draad ophangt. Kijk naar het verschil in uitwijking. De arbeid die het aardmagnetisme verricht, gaat ten koste van dit magnetisme. Wellicht wordt dit op een andere manier weer aangevuld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens, de noordpool wordt aangetrokken, maar de zuidpool wordt afgestotoen. de afstand is natuurlijk niet zo groot, dus willicht heft dit de werking op. Ik ben benieuwd naar de uitslag van de test.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na alle antwoorden en commentaren gelezen te hebben, denk ik dat we ons niet te druk moeten maken over de elektromagnetische werking, dan maken we het ons onnodig moeilijk. Als de magneetnaald nog niet is uitgelijnd, werken de krachten op de twee polen als een koppel en ondersteunen elkaar. Het draaien van de naald in de goede richting verloopt hierdoor vlot. Wat betreft de vraag of een magnetische kracht arbeid kan verrichten: zie het geheel als een systeem van twee magneten met een bepaalde onderlinge afstand. Door de aantrekkingskracht en de afstand beschikken ze over een hoeveelheid potentiële energie. Als een van de magneten (de naald) zich naar het noorden kan verplaatsen, wordt een deel van deze potentiële energie omgezet in kinetische energie.
Dat de beschikbare kracht voor het verplaatsen van de naald veel geringer is dan die voor het draaien komt omdat, zodra de naald gericht is, de krachten op de polen elkaar tegenwerken. Het is mij nog niet gelukt de naald naar het noorden te laten drijven. Het contactoppervlak met het water heb ik al verkleind door de kurk te vervangen door twee kleine stukjes tempex die ik op beide uiteinden van de naald heb geprikt, net voldoende om het geheel te laten drijven.
Ik ben benieuwd of er iemand is waarbij de proef wel is gelukt.
Tot slot nog bedankt voor alle moeite die jullie deden.