is de CO2 in frisdrank dezelfde als die in onze atmosfeer?

waarom is die in frisdrank dan niet schadelijk en hetzelfde element in de atmosfeer wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Ja hoor c02 is co2, of het nu in de cola zit of ontstaat bij het verbranden van bijvoorbeeld benzine, in beide gevallen draagt het bij aan het broeikaseffect.

In frisdrank zit echter maar weinig co2 (5 tot 8 gram per liter). Het verbranden van bijvoorbeeld één liter benzine in je auto levert al snel 2,2 kilo c02 op (dat is dus 275x zoveel). Daarom hoor je bij het reduceren van de co2 uitstoot mensen niet snel praten over het minder gaan drinken van cola en wel over het terugdringen van het autogebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarbij je ook moet meenemen dat de CO2 die uit frisdrank ontsnapt, tijdens het productieproces van de frisdrank uit de atmosfeer is gehaald.

Andere antwoorden (6)

Kooldioxide is kooldioxide. Of het nou in je Cola zit of als afvalproduct uit een uitlaat of fabriekspijp. Alleen is de hoeveelheid die in prik wordt gestopt zo waanzinnig minimaal vergeleken bij de agrarische en industriële uitstoot, dat het geen zin heeft om te stoppen met het produceren van frisdranken. Bovendien zou ik frisdrank niet willen opgeven ten behoeve van het milieu, en velen met mij :) Maar dat terzijde.
escape
9 jaar geleden
Ja, maar in frisdrank is de CO2 opgelost in water. CO2 is overigens niet schadelijk in de atmosfeer: zolang het zo'n 0,039% CO2 bevat. Naarmate de concentratie hoger wordt (door uitstoot van auto's, fabrieken e.d.) neemt de schadelijkheid toe. In hoge concentraties is het gas giftig en zelfs dodelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Wat je zegt is onmogelijk. CO2 kan geen percentage CO2 bevatten.
-1
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Afgezien van een slordigheid in de beschrijving, een zeer goed antwoord. De schadelijkheid van CO2 wordt totaal verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Escape, de atmosfeer heeft een percentage CO2.
CO2 zit opgelost in cola als H2C03 (in het evenwicht CO2 + H2O <--> H2CO3), dit komt makkelijk vrij uit de cola, vandaar dat als je fles schudt en opent je het sis geluid hoort en de CO2 in de lucht ontsnapt (en niet meer terugkomt). En zoals eerder gezegd zit er erg weinig CO2 in cola, en gezien het feit dat het erg makkelijk ontsnapt uit cola is het dus voor ons niet schadelijk (behalve voor je tandjes dan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De belletjes in een glas cola die langzaam opstijgen is dus CO2 gas dat vrijkomen uit het evenwicht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
CO2 zit niet opgelost in cola als H2CO3 (bestaat niet). Dat idee is al jarenlang achterhaald. CO2 zit gewoon onder druk in de cola opgelost. Van zodra je de cola opendraait neemt die druk af en daalt de oplosbaarheid van CO2 in de cola. Dus daarom krijg je de belletjes.
CO2 is schadelijk in onze atmosfeer omdat het een broeikasgas is.

Voor ons lichaam CO2 is pas in hoge concentraties schadelijk wanneer we dit inademen, bijvoorbeeld in een slecht verlucht kantoor.

Dus op zich is CO2 niet schadelijk. Behalve als je bedenkt dat alles schadelijk is als je er maar teveel van hebt.

En dat gebeurt nu met ons klimaat. Er wordt CO2 geproduceerd door de industrie, onze auto's, etc...

Wanneer frisdrank gemaakt wordt gebruikt men CO2 om dit met het water en de siroop te mengen onder druk (zodanig dat het er ook weer uitkomt als 'prik', als je de CO2 gewoon bij 1 atmosfeer met het water zou mengen zou je er niets van merken). Die CO2 is afkomstig van een ander proces als nevenproduct of wordt uit de lucht gescheiden.

Zou deze CO2 dus niet in de frisdrank gezeten hebben zou deze dus in de atmosfeer zijn terecht gekomen of gebleven.

Wanneer frisdrank wordt gedronken verdampt de CO2 terug, een boertje is het resultaat. En de CO2 gaat ook nu weer naar de atmosfeer.

Kortom: frisdrank zorgt niet voor meer CO2 in de atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees hier toch een aantal incorrecte stellingen/aannames omtrent CO2. Het zal wel de media aandacht rondom CO2 zijn, maar het lijkt alsof er steeds wildere verhalen de ronde doen en CO2 ook meer en meer gestigmatiseerd wordt.

"CO2 is CO2": klopt, op simpel scheikundig niveau. Niet alle CO2 is in opbouw hetzelfde: de koolstofatomen kunnen andere isotopen zijn.
"CO2 draagt bij aan broeikaseffect": klopt helemaal, is wetenschappelijk bewezen.
"CO2 wordt schadelijker naarmate de concentratie toeneemt": foutief, de eigenschappen veranderen niet zomaar wanneer de concentratie toeneemt.
"CO2 is in hoge concentratie giftig en dodelijk": nonsens, CO2 is een non toxische gas.

Het idee schijnt vooral dus te leven dat CO2 in hogere concentraties gevaarlijk wordt. Het enige wat juist is, is dat dan het broeikaseffect toeneemt. Of dit per definitie gevaarlijk is, laat ik in het midden. Ik kan namelijk na het bestuderen van tientallen bronnen nog steeds geen oordeel vellen of de opwarming van de aarde te wijten is aan de toename van CO2 of aan iets anders (of een combinatie van factoren).

Extreem hoge concentraties CO2, zoals op planeet Mars (95%), zijn wel dodelijk. Dit komt niet omdat de CO2 dodelijk is, maar omdat er naast de 95% in die atmosfeer dus maar maximaal 5% zuurstof aanwezig kan zijn, en dát is wel dodelijk. CO2 is dus eigenlijk in die zin net zo onschuldig als stikstof: daar ademen we elke keer gemiddeld zo'n 78% van in.