Wanneer is een molecuulformule een vet en wanneer een eiwit?

Hoe kan ik aan de hand van een molecuul formule zien of dat molecuul een lipide (vet) of aminozuur (eiwit) is?
(Voorbeelden zouden heel erg gewaardeerd worden) :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Reddie
7 jaar geleden
Dat kun je niet zien aan een formule.
Daarvoor moet je naar de structuur kijken.
Reddie
7 jaar geleden
En een aminozuur is geen eiwit, maar een bouwsteen van een eiwit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de snelle reactie! En hoe kan ik het zien aan de structuur?
erotisi
7 jaar geleden
Verzadigde vetzuren hebben de algemene chemische formule: CH3(CH2)nCOOH.Vetzuren zijn organische carbonzuren met een keten van ten minste twee koolstofatomen en een carboxylgroep (COOH). https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzadigde_vetzuren
Thecis
7 jaar geleden
Grote verschil is stikstof van de peptide binding. In elk eiwit aanwezig, stikstof is o.h.a. afwezig in vetten (voor alle schooltoepassingen kan je er vanuit gaan dat vetten geen stikstof bevatten)
Reddie
7 jaar geleden
@erotisi, het gaat niet over vetzuren, maar over vet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een vet is een ester van bijv. glycerol en een, twee of drie vetzuurmoleculen zoals palmitinezuur, C15H31COOH. Een eiwit is een polypeptidebinding, dus een verbinding die ontstaat door afsplitsing van water bij reactie van een carbonzuur met een waterstofatoom gebonden aan de stikstof van een aminozuur.
Praktisch kun je heel gemakkelijk uitmaken of je een vet of een eiwit hebt door even te verwarmen, een vet smelt, maar een eiwit gaat bij hogere temperatuur ontleden.

Antwoorden (1)

Puur aan de molecuulformule kan je een goede gok maken. Vetten bevatten o.h.a geen stikstof (N) en eiwitten per definitie wel.
Dus als je zeker weet dat een structuurformule een vet OF een eiwit is, moet je kijken of er stikstof aanwezig is.

Let wel op. Als een organische stof stikstof bevat is het niet automatisch een eiwit.
Thecis
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super! Bedankt!!
Reddie
7 jaar geleden
Dat geldt alleen als je alleen de keuze hebt tussen die twee.
Het geldt dus niet in het algemeen.
Thecis
7 jaar geleden
@Reddie
Dank voor de aanvulling. Ik hoopte dat ik in de laatste 2 regels al duidelijk genoeg was geweest, maar het benadrukken kan zeker geen kwaad. Thanks!