Ik heb een flesje AA een nacht in de auto gelaten, vanochtend was deze vacuum getrokken. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk door de (dalende) nachttemperatuur. Een drukverschil zou er ook de oorzaak van kunnen zijn -hier in Nijmegen onweerde het gisteravond.

Antwoorden (2)

Als stoffen afkoelen krimpen ze. Zo ook je flesje AA, en de lucht die er in zit. Doordat het flesje gesloten was, kon er een onderdruk in de fles ontstaan.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord klinkt aannemelijk, maar dan zou dit ook in de koelkast moeten gebeuren. Daar heb ik dit nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebeurt b.v. wel bij lege flessen die je overdag met de dop er op, warm, in de auto zet. Als je die de volgende ochtend bij de supermarkt in wil leveren, accepteert het apparaat ze niet omdat ze helemaal 'platgedeukt' zijn door de afgekoelde, gekrompen lucht. Probeer maar eens uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd frisdrank in de koelkast liggen, nog nooit is er eentje vacuum getrokken, ook al waren ze bijna leeg. Een warme auto in de zomerdag kan inderdaad verschil maken, maar de qualificatie "warme zomerdag" zou ik nou niet bepaald op de dag van gisteren los willen laten... Natuurlijk begrijp ik de verwijzingen naar de natuurlijke processen van het krimpen in een koude omgeving wel, maar volgens mij is hier meer aan de hand. Als deze processen zo heftig zijn, dan zouden ze toch ook standaard in mijn koelkast op moeten treden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey... voor de duidelijkheid: die minnetjes zijn niet van mij !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe maar eens een water flesje leeg zonder dop onder de hete kraan, doe de dop erop en leg hem in de koelkast, moet jij eens opletten wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jjjgroot, we hebben het niet over heet water maar over frisdrank van, wat was het gisteren, 18 graden. Het effect van krimpend, afkoelend gas bestaat, maar het verschil in graden is zo klein. Dit kan naar mijn mening niet de enige oorzaak zijn. Elders wordt naar luchtdruk verschillen in de atmosfeer gewezen. Dát zou b.v. zo'n extra factor kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet waar vraagsteller woont, maar 'bij ons in het zuidoosten' was het gisteren erg warm, en als de zon even scheen wordt het in de auto meteen flink heet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het oosten des lands was het ook aardig warm, in een auto wordt 't dan behoorlijk heet inderdaad. Niks mis met dit antwoord.
jc54
11 jaar geleden
De flesjes frisdrank in de koelkast deuken niet in, omdat deze koolzuur bevatten en zelfs een overdruk in de fles hebben. Koolzuurvrije drankjes krimpen bij afkoeling. Sportdrankjes (als AA) bevatten doorgaans geen koolzuur, omdat je daar tijdens het sporten last van kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, weer een mysterie opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taimen: gisteren kon het 26 graden worden maar in een auto in de zon kan het dan zo wel oplopen naar 40.
Gisteren was het overdag behoorlijk warm, waardoor de lucht in je flesje is uitgezet. Waarschijnlijk is de 'overdruk' door het ventieltje ontsnapt. Toen het vannacht kouder werd en de lucht in je flesje is afgekoeld, kon de lucht niet terug je fles in (want die zuigventieltjes werken maar een kant op) en is je flesje ingedeukt geraakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies het antwoord dat ik wilde typen.
rose
11 jaar geleden
Netjes en helder.