Hoe beredeneer je de lading van een ion in een structuurformule, bijvoorbeeld voor het pyrofosfaation in Calciumpyrofosfaat.

Je hebt het volgende: Calciumpyrofosfaat en de formule is Ca2P2O7. Beredeneer wat de lading is van het pyrofosfaation. Wie kan mij helpen?

Als je dat niet duidelijk vindt, dan kan je hier kijken hoe die formule er uit ziet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrofosfaat

Alvast bedankt voor de hulp!

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit is trouwens het antwoord, maar ik snap er geen ene bal van.

Calciumpyrofosfaat bestaat uit 2 x Ca2+ en
P2O7x-, (die x hoort als een kwadraat te staan)
x = 4, dus P2O74 -

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een zout ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een ion, dus dan is het onderdeel een zout.

Het beste antwoord

Dat is -4. Op de afbeelding zie je dat 4 zuurstof moleculen een enkele verbinding hebben in plaatst van een dubbele.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door de enkele verbinding is er een elektron vrij en die geeft de negatieve lading. Het fosfor kan 5 verbindingen aan (je kunt dit tellen door het aantal verbindingen, de streepjes te tellen).

Je zat dus al goed op weg met de wikipedia pagina.

Toegevoegd na 5 minuten:
De vrije elektronen kunnen daarom gemakkelijk een verbinding aangaan met 2 Ca++, maar dit is de vraag niet. Je hoeft alleen maar te kijken naar het pyrofosfaation.

Kortom, zoek de structuurformule op en onthoudt het aantal verbindingen (voor een neutrale verbinding):

O = 2
H = 1
C = 4
P = 5

Je kijkt dan in de structuurformule of de lading neutraal, positief of negatief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja goed dat staat op wikipedia, maar het moet via een berekening. Ik kan op een toets niet kijken op Wikipedia. In ieder geval bedankt voor de hulp en misschien is wat ik toegevoegd heb net dat dat jou en mij kan helpen!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft het niet te berekenen, maar te beredeneren. Elk atoom streeft er naar om te zorgen dat het aantal protonen in de kern evenveel is als het aantal elektronen. Als er minder elektronen zijn dan is de lading positief, als er meer elektronen zijn is de lading negatief. Je spreekt dan van ionen. In de afbeelding zie je dat een aantal zuurstofmoleculen met twee streepjes zijn verbonden en een aantal met 1. Een zuurstof ion moet twee elektronen krijgen om neutraal te worden. De zuurstof ionen met één streepje komen er één te kort en als je die optelt zie je dat er 4 ionen zijn, dus in dit geval -4. Een andere manier is de volgende redenatie: Calciumpyrofosfaat heeft geen lading. Je kunt opzoeken dat het calcium ion een 2 elektronen mist en dus een positieve lading heeft van elk plus 2, dus in totaal +4. Voor een neutrale verbinding moet de pyrofosfaatverbinding dus 4 elektronen leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of: Ca = 2+
P = +5
O = -2 Wat heb je: 2 xCA = 4
2xP + 7xO = 10 -14 = -4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey bedankt, die berekening begrijp ik:)

Andere antwoorden (1)

(Notatie () is voor lading)
Calcium (Ca) is altijd (2+), je formule is Ca2P2O7
2x(2+) = (4+)
P2O7 moet dan wel (4-) zijn, om het geheel neutraal te maken.
Ca2P2O7 <> 2Ca(2+) + P2O7(4-) waarbij de () staan voor lading