bestaan er heliumverbindingen?

waterstof met 1 proton(H+ion vormt talloze verbindingen maar bestaat er een soortgelijk He2+ion om verbindingen als HeO analoog H2O tevormen of zelfs Heliumhydride HeH2met 2 H-ionen.
(zo zou helium ook in organische moleculen ingebouwd kunnen worden of niet?

1.8K

Antwoorden (1)

Helium is een edelgas. Dat wil zeggen dat het niet goed reageert met andere stoffen. Dat komt omdat de elektronenschillen perfect gevuld zijn. In het geval van Helium gaat het om de 1s schil waar 2 elektronen in passen. Alle andere atomen (niet edelgassen) proberen door middel van een verbinding vormen om deze "edelgasconfiguratie" ook te verkrijgen (door het delen van elektronen).

Helium gaat dus geen verbindingen aan, niet uit zichzelf. De elektronenconfiguratie is namelijk al uitermate stabiel van zichzelf. Je moet er dan ook behoorlijk energie in steken om een Helium geladen te krijgen. Wanneer je dit wil koppelen aan iets anders, zal de natuur toch kiezen om Helium als ongeladen atoom verder te laten gaan. Tot een paar jaar geleden dacht men zelfs dat het onmogelijk was om helium een verbinding te laten vormen. Dit bleek echter (na behoorlijk wat moeite) toch mogelijk (Na2He)
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/Doorbraak-Helium-gaat-voor-het-eerst-een-verbinding-aan-met-een-ander-element/8839

Onder niet atmosferische omstandigheden (bij bij een zeer lage temperatuur, 0.1K, zijn er kristallijne structuren die helium kan vormen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Helium_compounds

Wellicht dat later blijkt dat helium toch wel in organische stoffen ingebouwd kunnen worden, maar dat zal wrs op zeer kleine schaal zijn en dus ook bij niet atmosferische omstandigheden
Thecis
2 jaar geleden
Reddie
2 jaar geleden
Edelgassen heten edel omdat ze geen verbindingen aangaan.
Behalve Xenon. Die is toch wel lichtelijk bereid Xenonaat verbindingen toe te staan.