is er een reactie mogelijkheid van CO2 en H2S zonder katalysator ?

O2 reageert al met H2S in anaerobe situaties. Wat gebeurt er met CO2 en H2S in een anaerobe situatie. Is er een katalysator nodig voor de reactie of is het gebrek aan O2 voldoende om de reactie opgang te helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O2(zuurstof) reageert al met H2S (waterstofsulfide) in anaerobe situaties. Dit is dus al onmogelijk. Anaëroob betekent 'zonder lucht plaatsvindend of kunnen leven', waarbij met "lucht" zuurstof bedoeld wordt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Anaeroob O2 = zuurstof, dus dat eerste klopt al niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik nog wel... Ik zal het enigszins nuanceren. Het H2S ontstaat in de anaerobe omgeving (rottingsproces) en door toevoeging van O2 wordt de H2S afgebroken (denk maar aan het beluchten van je vijver/regenton/aquarium. Ik wil graag weten of dit ook met CO2 kan. Zo wat duidelijker??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aaah ok, nou er zijn zo weinig overeenkomsten tussen h2s en CO2 dat ik denk dat dit niet gebeurd. Bovendien kan je CO2 niet oxideren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijker je vraag definiëren dan he!

Antwoorden (2)

Je vraag is een beetje gek. 02 in een anaerobe situatie kan per definitie niet.

Toch was ik laatst bezig met een stukje over pyriet (FeS2), met betrekking tot het ontstaan van leven in de zogenaamde iron-sulfar world. Het ging over het werk van Wachterhauser en zijn team. Het komt er op neer dat bij bepaalde reacties (waarbij CO2/ H2S heel belangrijk zijn - daarbij komt dat pyriet ontstaat door de reactie van FeS en H2S) je stoffen uit de citroenzuurcyclus krijgt, maar dat als achtergrond informatie.

Ik zal een stukje tekst uit het boek citeren.

"The organic compounds formed from the reduction of CO2 evolved into an autocatalytic, two-dimensional, pyrite-driven chemolithotrophic metabolic system, which lacked a genetic system."

En

"Life then began with the reduction of CO2 and N2 coupled with the reducing power of pyrite."

Oftewel er onstaan bepaalde redoxkoppels.

Maar dit blijven indirect gevallen van reageren. Op het internet vond ik wel het volgende:

"Onder andere aan de University of Madison (Wisconsin, VS) toonden onderzoekers aan dat er bij een reactie van zwaveldampen inderdaad waterstofgas en pyriet ontstaan:

3 FeS + 3 H2S -> 3 FeS2 +3 H2

Maar er ontstond geen mierenzuur: in plaats daarvan ontstonden wel thiolen, organische verbindingen verwant aan alcoholen maar met zwavel op de plaats van zuurstof. Er vormde zich bijvoorbeeld methaanthiol (CH 3SH):

CO2 + H2S -> COS + H2O
COS + 3 H2 -> CH3SH + H2O
Naast methaanthiol ontstonden ook thiolen met twee, drie of vier koolstofatomen. Deze thiolen binden zich aan pyriet. Na aan zuiver pyriet zuivere methaanthiol te binden en dit bij verschillende temperaturen gedurende verschillende tijden te laten reageren constateerde men inderdaad oppervlaktemetabolisme: er waren thiolen gevormd met twee en drie C-atomen."

Hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog een 2e mogelijkheid. Koolstof is namelijk, samen met koper en zilver één van de weinige atomen die in staat zijn extréém lange electronenbanen in stand te houden zonder dat een verbinding uit elkaar valt.
Maar niet voor niets: dat maakt ze ook zeer gevoelig voor aanstraling met uv-straling want CO² valt na aanstraling beneden de 17 nm (uv-a) al uit elkaar! Dit kun je goed zien na een sneeuwbui: die zwarte smurrie die je dan op je jas aantreft is vroeger nog CO² geweest doch is nu als mest naar beneden uitgeregend + een zéér verfrissend buitenluchtje want deze zuurstofvorm heeft vaak 3 neutronen ipv. 2 en ook vaak 2 of 3 electronen meer.
Zoals je weet wordt in de waterleiding al uv-straling tbv. ontsmetting toegepast en dit principe wordt in de industrie dan ook volop toegepast met tevoren nog 'onmogelijk' gedachte recombinatieprocessen.