Waar ongeveer vermoeden we het zwaartepunt van de arend die balanceert op je vinger?

De arend steunt met zijn snavel op de vingertop. Hij kan best tegen een stootje, hij komt uiteindelijk weer op zijn plek; althans, als de stoot niet te heftig is. Waar ongeveer ligt dit zwaartepunt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, ik ga het even proberen uit te leggen ;)

Een zwaartepunt is als het ware het middelpunt van een voorwerp, vanaf dit punt wordt bijvoorbeeld een zwaartekrachtvector getekend. (dus de plaats vanaf waar de zwaartekracht op het voorwerp werkt)

Dit punt is erg belangrijk bij evenwicht. ik geef even een voorbeeld: Als je een kubus hebt, dan heeft het (als de massa overal gelijk is) een zwaartepunt precies in het midden.

Aangezien de zwaartekracht vanaf dit punt naar beneden gaat, is het zwaartepunt belangrijk om iets in evenwicht te zetten. Dus bij de kubus zou het (in theorie) mogelijk zijne en stok precies onder het zwaartepunt te zetten, dan dan zou het in evenwicht staan op de paal.

Het zwaartepunt moet dus boven het steunvlak (de paal) staan.

Bij de arend die jij bedoeld wordt het op de vinger gebalanceerd. Dus moet het zwaartepunt boven je vinger liggen, dus het zwaartepunt van de arend zit boven je vinger, in het hoofd van de arend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed geredeneerd, en ik denk dat je gelijk hebt. Het *hoeft* echter niet zo te zijn. Een arend kan namelijk flink knijpen met zijn klauwen. Als hij maar hard genoeg knijpt, kan hij zelfs naast je vinger hangen (niet dat dat fijn voelt, maar het gaat om het principe). Vergelijk het met een gewone wasknijper. Die kan ik op een pen klemmen. Als ik de pen horizontaal houd, zodanig dat de wasknijper horizontaal naar links staat, bevindt het zwaartepunt van de wasknijper zich beslist *niet* boven de pen waarop hij vastgeklemd zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is helemaal waar, maar we hebben het hier niet over een echte arend. We hebben het in deze vraag over die speelgoed vogeltjes die je op je vinger laat balanceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, de vleugels van de arend zorgen ervoor dat het zwaartepunt precies in de kop zit. Deze vogels zijn een erg interessante manier om te laten zien hoe het zwaartepunt beïnvloed kan worden!

Andere antwoorden (1)

Als je het beest op de foto bedoelt dan ligt het zwaartepunt denk ik net onder zijn snavel.
Ik denk dat in de vleugels zich wat meer massa bevindt onder het denkbeeldige vlak van de snavelpunt