Deze vraag is koren op mijn molen.
De zee is niet blauw en bomen zijn niet groen.

Even vooraf wat uitleg :
Wij zien golflengtes licht als kleuren en geven er een naam aan.
Als we een golflengte van b.v. 700 nanometer in onze ogen krijgen, hebben wij dat de naam "rood" gegeven.
Wat lager, bijvoorbeeld 450 noemen we blauw.

Er valt licht van bijvoorbeeld de zon op een boom.
De boom kan vooral het rode licht gebruiken en absorbeert dat. Het blauwe en gele licht wordt teruggekaatst.
Als je blauw en geel mengt, krijg je groen en dat is precies wat wij zien.

Dat de zee blauw lijkt, komt alleen door de spiegeling van de lucht. Blauw licht verstrooit makkelijk en daardoor is de lucht blauw.
Als je tijdens een regenbui naar de zee kijkt, is die niet blauw, maar grijs. Spiegeling dus.

Nu de kleuren :
Licht valt op een materiaal.
De electronen in dat materiaal worden uit hun rondje geknald door dat licht.
Daar zitten ze niet graag en vallen terug naar hun oude rondje (electronenbaan)
Bij dat terugvallen komt energie vrij in de vorm van fotonen = licht.
Per materiaal en per electron wordt een specifieke golflengte (kleur) licht uitgezonden.
Een mooi voorbeeld zijn de oranje lantaarnpalen, waar de electronen van natrium terugvallen naar hun oorspronkelijke baan , nadat ze door electrische stroom uit hun baan gegooid zijn.

Als je er meer over wilt weten, vraag maar.
Leuk onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- de (schone) zee is weldegelijk blauw vanwege dezelfde reden dat de lucht blauw is: verstrooiing gaat met de 4e macht van golflengte, en dus zijn water en lucht blauw

Andere antwoorden (4)

Alle materie heeft de kleur van het licht dat niet door die materie wordt geabsorbeerd. Een zwart voorwerp absortbeert bijvoorbeeld praktisch alle licht (daarom is zwarte kleding ook warmer dan witte), dus zie je geen kleur. Een wit voorwerp reflecteert juist alle licht, daarom zie je alle kleuren tegelijk (= wit). Andere objecten reflecteren weer andere lichtfrequenties, zodat de dingen voor ons verschillende kleuren hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waar houdt het heelal op dan

bomen zijn groen omdat de bladeren chloroplasten hebben, die zorgen voor de fotosynthese, en hebben een groene kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders zou je door het water de zee niet meer zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/ziet-lucht-blauw-bomen-groen.46084