Energie = Massa x Lichtsnelheid in het kwadraad
Algemene relativiteitstheorie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat mij betreft zeker niet het beste antwoord, het is gewoon in woorden wat er in symbolen in de formule staat. Met kwadraad ipv kwadraat. Overigens staat in de betreffende publicatie van Einstein: m=E/c^2. Als je niet de beschikking hebt over superscript in je lettertype gebruik je dus c^2 voor kwadraat. Want c2 (= 2c) betekent 2 maal c, en niet c kwadraat (c maal c).

Andere antwoorden (6)

Met deze formule heeft Einstein bewezen dat massa is een vorm van energie is. De echte uitleg is nogal ingewikkeld, die zal ik hier niet proberen te geven
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De formule is het resultaat van dat bewijs. Niet andersom.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
waar ga je hem dan wel uitleggen? ik ben er nieuwsgierig naar!!
Ha, die NintendoNerd;

Die formule van Einstein drukt de relativiteit van tijd en ruimte uit. E = energie, M= Massa, C= lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat massa een vorm van energie is zegt de eerste wet van de thermodynimica.Einstein zegt dat energie de hoeveelheid massa is vermenigvuligd met het kwadraat van de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Energie = Massa x Lichtsnelheid in het kwadraat
Algemene relativiteitstheorie

Deze formule is onderdeel van verschillende theorien van Einstein over relativiteit. E=mc2 specifiek gaat erover dat massa om gezet kan worden in energie (bijvoorbeeld electriciteit, maar ook warmte en bewegings energie).

Hiermee kan theoretisch met een suikerklontje genoeg energie opgewekt worden om heel Nederland van energie te voorzien. Echter is dit erg lastig om voor elkaar te krijgen.

Verder zit in de relativiteitsleer bijvoorbeeld dat tijd en snelheid afhankelijk van elkaar zijn. Wanneer je een atoomklok (de meest nauwkeurige klok die we hebben) op aarde hebt en 1 mee stuurt met een ruimteschip om de aarde en na terugkomst de tijd vergelijkt kun je zien dat beide klokken niet meer gelijk lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze formule is op zich geen bewijs, maar geeft de veronderstelde relatie tussen energie en massa aan. Het 'bewijs' is pas decennia later geleverd.
Massa is een vorm van energie!

Einstein zal zich voor zijn kop hebben geslagen. Zijn artikel over de elektrodynamica van bewegende voorwerpen was de deur nog niet uit of hij ontdekte dat hij een uiterst belangrijke conclusie uit de theorie over het hoofd had gezien. Eind juni was zijn artikel door de uitgever ontvangen en het verscheen op 28 september in het tijdschrift "Annalen der Physik"( zie biografie). Maar op 27 september had de uitgever al de aanvulling ontvangen waarin de beroemde formule E = m . c2 wordt afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
E=mc2 is eigelijk niet juist, dit gaat alleen op voor een stilstaand heelal. De juiste formule is E=alpha*mc2