Als je een vuurtje bij een spuitbus houdt en je krijgt een vlam, wat brand er dan? De oplosmiddel, die brandbaar is of het drijfgas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Bestond een drijfgas vroeger uit het onbrandbare cfk, de moderne drijfgassen bestaan b.v. uit propaan/butaanmengsels (brandbaar), dimethylether, samengeperste lucht, lachgas en koolzuurgas. Ook worden sommige spuitbussen nu als pompverstuiver geleverd waardoor geen drijfgas meer nodig is en de energie voor het vernevelen door de indrukkende gebruiker zelf wordt geleverd.
Het hangt dus af van het middel wat verstoven wordt (wel/niet brandbaar) en en het type drijfgas, wat er uiteindelijk brand. Zuurstof is daarbij meestal nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In ieder geval het drijfgas, tegenwoordig is dat meestal een mengsel van butaan en propaan.
Of andere stoffen branden hangt af van waar de spuitbus mee gevuld is: verf, deospray, haarlak, kerstsneeuw, etc. etc.