Maak 500 ml 10% zoutoplossing en doe deze in het het bakje of schaaltje.
Maal een 10% suikeroplossing door 25 g suiker op te lossen in 250 g water.
Zorg ervoor dat alles goed opgelost is.
Vul de cilinder met de zoutoplossing. Zet hem op zijn kop in de bak met zoutoplossing en noteer de op welke maatstreep het water niveau begint.
Voeg 10 g gist toe aan de suikeroplossing en zorg ervoor dat het gist goed mengt met de suikeroplossing.

Sluit de fles af met de kurk, plaats de slang op het glazen pijpje en zorg ervoor dat het andere uiteinde van de onder de maatcilinder uitkomt zodat alle CO2 de cilinder inloopt.
Noteer het tijdstip en meet regelmatig hoeveel water er verdrongen is in de maatcilinder.
Als alle water verdrongen is klem de slang dan af en vul de cilinder opnieuw.
Na enkele uren uren schakelen we over op activiteitsmeting, we bepalen dan de tijd benodigd om de maatcilinder te vullen met 50 ml gas.
Indien we de volledige vergistingcurve willen bepalen kan het experiment meerdere (3-5) dagen duren.