Wat voel je als er een gevaarlijk hoge gelijkstroom door je lichaam vloeit ?

Ik dacht dat alles boven de 120 Vdc als gevaarlijk wordt beschouwd en voor Vac was dat boven de 50 V.
uitleg : bij een schok van wisselspanning voel je duidelijk de frequentie van de stroom "bibberen"in je hand.
Hoe voelt nu gelijkstroom aan ? iemand hier ervaring mee ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je voelt dat bibberen inderdaad niet, je spieren knijpen in een constante beweging samen en dat blijft zo zitten tot je geen stroom meer door je lichaam krijgt. Een lange pijnlijke steek dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een gelijkstroom verkrampen de spieren waar de stroom doorheen loopt, je kunt dus iets wat je beethebt in je handen niet meer loslaten. En ja, dat doet pijn...

De oorzaak is dat de aansturing van je spieren ook min of meer 'elektrisch' gebeurt, en als de stroom die door je spieren loopt groter is dan de aansturing die jij kan geven vanuit je hersenen, dan blijkt dat jij geen controle meer hebt over die spier(en).
itsme
14 jaar geleden
Houdt eens de twee contactjes van een 9-volt batterijtje tegen je tong. Dat is gelijkspanning. Ongevaarlijk, maar zo voelt dat ongeveer.
AWM