Waarom zijn er 60 seconden in 1 minuut?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Erna55
9 jaar geleden
Het getal 60 is fijn getal om mee te rekenen.
De Romeinen gebruikten het getal 12 veel. Voor maanden in het jaar en uren in een dag. 12 kun je delen door 2,3,4,en 6.
60 kun je delen door 2,3,4,5 en 6 .

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk komt dit van de Soemeriërs, die van 3000 tot 2000 v.Chr. in het huidige Irak leefden. Zij gebruikten een rekenkundig stelsel met als grondtal 60.
De Babyloniërs en later de Grieken namen dit stelsel over. Griekse astronomen gebruikten het in modellen om breedte- en lengtegraden te ontwikkelen en verdeelden de aarde in respectievelijk 180 en 360 graden.
In zijn verhandeling Almagest uit 150 n.Chr. verdeelde Claudius Ptolemaeus de graden in 60 minuten, die elk weer 60 seconden bedroegen.
Toen mechanische klokken in de 16e eeuw wijzerplaten kregen, ontwikkelden de minuten en seconden zich tot tijdsaanduidingen.
fremar
9 jaar geleden
Ik had begrepen dat het van de Babyloniers komt, omdat zij ook een zestig-tallen stelsel gebruikten. Dit vinden we terug in veel natuurkundige verschijnselen, denk bijvoorbeeld maar aan de aarde zelf, die in 60x60x24 seconden 1 keer om zijn as draait. Doordat we dit handig vonden met o.a. klokken, zodat je geen kommagetallen hoeft te gebruiken, hebben we het overgenomen.