Als je een airco laat koelen met zonne-energie, is dit dan volledig klimaatneutraal?

Het gas terzijde, maar dit zit in een gesloten systeem en kan in principe gerecycled worden. Ik kom echter meerdere tegenstrijdigheden tegen: sommige mensen stellen dat het alsnog bijdraagt aan de opwarming en sommigen zeggen dat het energie-neutraal is.

Dus stel: je vangt met zonnepanelen (of een windturbine) energie op en zet deze om in elektriciteit voor de airco. Je laat vervolgens de airco op vol vermogen de warmte uit kamer X halen en voert deze warmte af via de buitenunit. Is er dan sprake van opwarming, of slechts het tijdelijk verplaatsen van warmte? Immers, die warmte zat voorheen in kamer X en is nu afgegeven aan de buitenlucht.

En die zonnestralen hadden de aarde sowieso bereikt en zijn in dit geval via een zonnepaneel opgevangen en omzet in elektriciteit.

1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Dat is energie neutraal.

Het beste antwoord

De vraag is wat je allemaal meerekent? (Denk b.v aan de productie en het vervoer. Reken je ook de zonnepanelen zelf mee enz.)
Daar ontstaat al veel ruis in de discussie.
Maar ik denk dat jij sec bedoeld een volledig geïnstalleerde airco die draait op zonne-energie.

Een airco doet veel met energie, maar het produceert geen energie. Ook de zonnepanelen zetten alleen maar energie om die ze toch al ontvangen. Het systeem produceert dus zelf geen nieuwe energie. In die zin draagt het niet bij aan de opwarming van de aarde en in die zin "klimaat neutraal"

Maar dan negeer je dus alle zaken als productie, vervoer, afval enz.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, omdat het produceren van apparatuur ook energie kost.
tinus1969
een jaar geleden
RoyHafkamp
een jaar geleden
Dat was niet mijn vraag, mijn vraag is of die airco klimaatneutraal is in operatie. Immers, wat u aangeeft gaat op voor alles: ook het produceren van een zonnepaneel kost energie en dus CO2 uitstoot, idem voor een elektrische auto of windmolen.
Het is niet alleen warmte verplaatsen van binnen naar buiten, de airco-pomp zelf produceert ook warmte die afgevoerd wordt. Je voegt dus warmte toe.
jc54
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Airco kan nooit meer energie produceren dan het ontvangt.
Inekez1
een jaar geleden
Airco ontvang energie in de vorm van elektriciteit. Een deel daarvan wordt gebruikt om warmte van binnen naar buiten te brengen. Een deel van die elektrische energie wordt omgezet in (extra) warmte.