Is arbeid (W) hetzelfde als energie (E)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEE dus. Luister niet naar Jorryt.

Antwoorden (9)

Arbeid is een vorm van energie. De grootheid van arbeid is W, de eenheid van arbeid is joule. Maar er zijn meerdere grootheden die als eenheid joule hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kracht maal afstand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad: kracht maal afstand.
Arbeid veroorzaakt een beweging, energie heeft de potentie dat te doen. Zodra arbeid wordt verricht vermindert de beschikbare energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arbeid kost energie en kan op enigerlei wijze energie opleveren. Energie daarentegen is niet per definitie arbeid.
Hetzelfde zie je hierbij: een koe is een rund, maar een rund is niet per definitie een koe.
Het een kán het ander zijn, maar dat ligt helemaal aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arbeid is hetzelfde als energie. Ik vind zelf deze benamingen wat verwarrend . Vermogen is de arbeid per tijdseenheid die geleverd kan worden. Energie of Arbeid wordt aangegeven in Nm of in Kilowattuur, Vermogen in Nm/sec, PK of in Kilowatt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verrichten van arbeid kost energie, energie is arbeidsvermogen. Hierbij hoeven we niet alleen te denken aan mechanische arbeid, iets warm maken kost ook arbeid (bijv. in de handen wrijven levert warmte op.)
E en W worden beiden in joules uitgedrukt maar joules kun je uitdrukken in het effect wat het veroorzaakt, het is een voltampèreseconde , 0.24 gram water kun je er een graad (C of K) mee in temperatuur doen stijgen, het is gelijk aan een newtonmeter om wat voorbeelden te noemen.
Energie is dus arbeidsVERMOGEN.
Je zou arbeid het moment van transformatie van energie kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arbeid is een term die vooral in de mechanica thuishoort: kracht maal weg. (A=F.s). Als je een massa omhoog brengt verricht je daarop arbeid, de (potentiële) energie van de massa neemt met hetzelfde bedrag toe. Maar deze potentiële energie (E=m.g.h) kan ook weer gebruikt worden om arbeid te verrichten, bijvoorbeeld een andere massa snelheid te geven: die arbeid vormt dan de (toename van de) kinetische energie (E=1/2 m.v²).
Als deze omzettingen zonder wrijving zouden verlopen kun je stellen dat energie en arbeid nooit verloren gaan; bij wrijving wordt mechanische energie in laagwaardige energie (warmte) omgezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
arbeid is energie wat zich manifesteert. W=F*s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed heb is het nagenoeg hetzelfde. Het verschil is echter dat arbeid een benaming is voor de toegevoegde energie door een verandering van krachten. Dus hier zit wel een verschil tussen.