als er met water koken in 1 uur bij 10 liter ongeveer 4/5 liter verdampt, verdubbel het dan automatisch als je 20 liter 1 uur kookt? In dezelfde pan.

met een biertje brouwen lopen we ertegenaan dat er wel erg veel water verdampt, veel meer dan verwacht. we zouden de verloren liters graag van te voren kunnen berekenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Als je GELIJKE hoeveel energie toevoert, zal er evenveel water verdampen vanaf het moment dat het water het kookpunt heeft bereikt, als je 10 of 20 liter aan de kook hebt.
Uitleg.
Voor de verdamping van een vloeistof (water) is energie nodig.
Dit noemt men verdampingswarmte of soortelijke verdampingswarmte. Dit is de hoeveelheid warmte die nodig is om een massa-eenheid water in een gas om te zetten. Men moet wel van de standaard omstandigheden uit gaan.
Ze wordt uitgedrukt in kJ/mol of kJ/kg; niet tot SI behorende eenheden zijn kcal/mol of kcal/kg,etc.

De verdampingswarmte van water bedraagt 2256 kJ/kg bij standaardomstandigheden. Vergeleken met het verwarmen van water kost het verdampen veel energie, meer dan 500 maal zo veel als om het één K te verwarmen.

Om 8 l (=kg) water te verdampen heb je dus 8 x 2256 = 18.048 kJ aan energie nodig. Je ziet dat de inhoud van de pan er niet toe doet.
Met deze berekening is geen rekening gehouden met verliezen, zoals warmte die ontwijkt en dus niet aan het water wordt afgedragen en stralingsverliezen van de pan waarin het water gekookt wordt. Dit zal ergens rond de 10 % liggen.

De verbrandingswaarde van het NL aardgas is 35,17 MJ/m³ = 35170 kJ/m³.

Om de 8 l water te verdampen heb je netto dus
1 : 35170 x 18048 = 0,5132 m³ gas nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, de hoeveelheid zal niet toenemen als het oppervlakte hetzelfde blijft. Dus kijk of het verdampingsoppervlak toeneemt, als dat zo is, zal ook de hoeveelheid water die per uur verdampt toenemen. Succes met brouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel factoren die een rol spelen bij evaporatie. Luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur eventuele wind op het oppervlak van het kokende water etcetera.
Stel dat je deze waarden op een constante houd zou ik persoonlijk door middel van meerdere metingen zelf nagaan hoeveel water verdampt.

Heb je het topic evaporatie op wikipedia al gelezen (zie bron)?

Het is mogelijk en misschien raadzaam om het verdampte water weer op te vangen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verdamping is afhankelijk van het oppervlak, maar nog meer van de toegevoegde warmte.

als je de gaspit bijv "halverwege" zet verdampt een bepaalde hoevee heid per uur. Dat is gewoon het gevolg van de hoeveelheid warmte die je erin stopt, alleen als het "open oppervlak" heel klein is (bijv bij een fluitketel) zal er iets minder verdampen omdat een deel van de damp tegen de bovenkant van de ketel condenseert en weer terug loopt.

Zet je de gaspit lager zal er minder verdampen en zet je de gaspit hoger zal er meer verdampen.

Zolang er genoeg water in de pan zit is dat eigenlijk wat er gebeurt, dus bij 20 l start zal er nog steeds 8 liter verdampen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat koken is trouwens toch maar een uurtje of heb je een ander recept

Toegevoegd na 6 minuten:
sorry, je schrijft ook een uur, ik las niet goed, ik vroeg het denk ik omdat ik de verdamping wel erg veel vindt, moet je inderdaad niet minder warmte toevoeren of het afsluiten dat er minder makkelijk damp ontsnapt?
amigo