De libel bevat een vloeistof die niet gemakkelijk bevriest en fluoresceine.
Deze vloeistof kan alcohol, lampolie, ethyleenglycol (antivries), isopropanol of een andere zijn. dit ligt niet vast en is merk afhankelijk.
Het mag de kunststof niet aantasten, niet gemakkelijk bevriezen en moet een lage viscositeit hebben.
De fluoresceine zorgt voor de betere zichtbaarheid van de luchtbel en is in het donker ook onder UV licht goed zichtbaar.
Fluoresceine is niet giftig, dat kan van de vloeistof niet met zekerheid gezegd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij een flut antwoord.
Er zit antivries in als ik het mij goed kan herinneren uit de tijd dat ik ermee bezig was. En zoals de naam al doet vermoeden bevriest dat niet zo gauw ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De libel is gevuld met antivries. Het vriespunt hiervan is grofweg -22 graden celsius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let er wel op dat dit een grofweg temperatuur is. Afhankelijk van de puurheid en menging van de vloeistof. Als je normaal antivries trouwens gaat vermengen met water dan blijft er al helemaal niet veel meer van over ;-)
De samenstelling van een waterpas is zeer eenvoudig. Het heeft een starre, vlakke ondergrond en een gekromd doorzichtig kunststof buisje met daarin een gekleurde vloeistof (antivries) en een luchtbel - een libel. In het midden van dit buisje zijn twee streepjes aangebracht met een tussenruimte gelijk aan de afmeting van de luchtbel. Als het waterpas op het te controleren oppervlak wordt geplaatst en de bel in het buisje staat tussen de streepjes, dan is de stand waterpas. Het kan niet bevriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel verhaal maar weinig antwoord.
AWM
14 jaar geleden
Wedden dat ik het kan bevriezen?