Voor zover ik weet Wolfraam (Tungsten in het engels). Smeltpunt is 3422 °C.

Over de productie lees ik op wiki:

"Because of tungsten's high melting point, it is not commercially feasible to cast tungsten ingots. Instead, powdered tungsten is mixed with small amounts of powdered nickel or other metals, and sintered. During the sintering process, the nickel diffuses into the tungsten, producing an alloy."

zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten, je kan op deze link ook doorklikken als je niet alle gebruikte termen kent (ikzelf moest bv even kijken wat sintering precies was).

Toegevoegd na 4 minuten:
Liever was ik met de Nederlandse wikipagina gekomen trouwens (ik wil engels vermijden waar mogelijk), maar daar stond deze informatie niet op ...
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
plus. Alleen Koolstof heeft een hoger smeltpunt, maar dat is geen metaal.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat de Engelse wiki in principe betrouwbaarder is, maar het hangt een beetje van het type informatie, denk ik. Voor zaken die eenvoudig te controleren zijn zonder specialistische kennis, door andere bronnen te checken, vertrouw ik de nederlandse wiki wel (bv. het inwonertal van een land). Voor specialistische uiteenzettingen niet, maar dan pak ik ook liever meteen een boek, geschreven door een bekende expert, dan de engelse wiki. "Aangezien elke 16 jarige Engels zou moeten beheersen" <--- (even ervan uitgaande dat je hier 'iedereen van 16 jaar of ouder' bedoelt): Dat is een aanname die ik niet wil maken. Het gaat ten eerste uit van de tegenwoordige onderwijssituatie, en ten tweede dat iedereen die zulk onderwijs gevolgd heeft het ook opgenomen heeft/ vast heeft kunnen houden. Ik ken nog altijd genoeg (en zeker genoeg oudere) mensen die hoewel volstrekt niet dom, toch moeite met het Engels hebben in min of meerdere mate. Ook al verwacht ik dat het voor "de meeste" mensen niet een al te groot obstakel zal zijn, ik wil er niet zomaar vanuit gaan. Daarom geef ik de voorkeur aan Nederlandse teksten als ik tenminste geen grote twijfels aan de kwaliteit van de informatie heb.
Wolfraam heeft inderdaad het hoogste smeltpunt van alle metalen, en kan daardoor ook niet in gesmolten vorm worden gewonnen en verwerkt. Via thermische en chemische processen wordt het erts verpoedert en kan het verder bewerkt worden. Ik hoop dat onderstaande Engelse procesbeschrijving e.e.a. verheldert.

Refining tungsten from ore cannot be performed by traditional smelting since tungsten has the highest melting point of any metal. Tungsten is extracted from ore through a series of chemical reactions. The exact process varies by manufacturer and ore composition, but ores are crushed then roasted and/or sent through a variety of chemical reactions, precipitations, and washings to obtain ammonium paratungstate (APT). APT can be sold commercially or further processed to tungsten oxide. Tungsten oxide can be roasted in a hydrogen atmosphere to create pure tungsten powder with water as a by-product. Tungsten powder is the starting point for tungsten mill products, including wire.

Bron: http://www.tungsten.com/tungmade.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
plusje, omdat het een deel van het proces toelicht waarop ik het antwoord niet gevonden (en dus niet gegeven) had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel.
Dat is de waarde van aanvullingen.