Laser (licht)

Een laser is een lichtbron die in staat is een smalle coherente bundel licht voort te brengen. Het licht van een laser is daardoor monochromatisch, in tegenstelling tot de meeste andere lichtbronnen, die in allerlei richtingen licht uitzenden in een breed spectrum van golflengtes en fasen.

Het woord laser is oorspronkelijk een afkorting van Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation, in het Nederlands: lichtversterking door gestimuleerde uitzending van straling. Het woord is echter inmiddels zo ingeburgerd dat het niet meer gezien wordt als een afkorting. De Nederlandse Taalunie heeft om die reden besloten dat het woord zonder hoofdletters geschreven moet worden .
fremar
12 jaar geleden
de basisgedachte erachter is dat als je licht van 1 golflengte uitzendt, en de lichtbundel is helemaal in fase, dan blijft de hoeveelheid energie gebundeld en op het moment dat de lichtbundel een oppervlak raakt zal alle energie geconcentreerd op dat punt terecht komen.
itsme
12 jaar geleden
Licht bestaat uit bosonen (fotonen), en bosonen kunnen allemaal in dezelfde quantumtoestand raken, daarvan is de laser een voorbeeld. Na diverse malen door een medium met met specifieke eigenschappen tussen twee spiegels te worden gekaatst kunnen de fotonen allemaal in dezelfde toestand raken. Ze krijgen dan allemaal dezelfde fase en frequentie. Daardoor kun je het licht heel nauwkeurig richten en focussen.