Waarom is het boven op de top van een berg kouder terwijl je daar eigenlijk dichter bij de zon staat?

Denk aan de Alpen met de witte sneeuwtoppen, eigenlijk raar want de afstand tot de zon is dichterbij, dus je zou zeggen automatische warmer! Wie weet de uitleg hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (8)

De zon verwarmt de aarde en de aarde zorgt ervoor dat het daarboven warmer wordt. Eigenlijk straalt de aarde dus die warmte weer uit. Dus hoe dichter je bij de grond je bent, hoe warmer het is. Per 1000 meter hoger wordt het 6 graden C kouder. Daarom is het boven op een berg kouder dan beneden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon verwarmt het aardoppervlak en dan gaat de warmte naar boven daarom is het ook hoe hoger hoe kouder want de zon verwarmt het aardoppervlak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt dichter bij de zon, maar de zon staat zo ongelofelijk ver van ons af dat die paar kilometer de lucht in geen verschil maakt.

De aarde is warm, en verwarmt de lucht boven zich. Hoe verder van de aarde af, hoe minder de lucht verwarmt kan worden, dus hoe kouder het wordt. Elke kilometer die je stijgt is het ongeveer 6 graden kouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super wat een goede antwoorden in zon korte tijd. Bedankt beste mensen. Leuk om te weten zeker na vandaag waarbij we dicht bij de matterhorn hebben gestaan op zon 3800 meter Het was er nml 3 graden.
Ijgeblijk kun je de aarde zien als een reuzen verwarming hoeveder weg je gaat hoe kouder het word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zou komen doordat je op grote hoogte verder van het aardoppervlak zit, kun je niet verklaren waarom het op hoogvlaktes kouder is. Deze verklaring wordt vaak gegeven maar die klopt dus niet.
Lucht bestaat uit moleculen. Moleculen bewegen. Hoe sneller ze bewegen, hoe hoger de temperatuur.
Snelle moleculen vliegen niet weg van de aarde. Hoe hoog ze ook komen, door de zwaartekracht vallen ze uiteindelijk allemaal weer terug.
Een bal die je omhoog schiet, gaat steeds langzamer tot hij op zijn hoogste punt is. Bij het terugvallen gaat hij steeds sneller.
Zo gaat het met luchtmoleculen ook. Hoe hoger ze komen, hoe meer ze afremmen door de zwaartekracht. Net als een bal. En dat is maar goed ook, als ze even snel door zouden blijven vliegen zouden we onze atmosfeer kwijtraken.
Dus op grotere hoogte gaan de moleculen langzamer. En langzame luchtmoleculen betekent een lage temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat "dichter bij de zon" is onzin. Op die geweldige afstand naar de zon, speelt de hoogte van een berg geen rol. Waarschijnlijk straalt de berg meer warmte uit dan hij toegevoerd krijgt. Dat heeft te maken met grotere afstand tot middelpunt vn de aarde en met het feit dat er geen wolken zijn , waardoor de warmte niet wordt vastgehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Isobare Temperatuurgradient.
Lees de bijgaande link (Engels).
Het komt er op neer dat met de afnemende druk de temperatuur ook afneemt met z'n 6 graden per kilometer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, want in de hogere lagen van onze atmosfeer heeft de zon een directe invloed op de temperatuur. In de allerhoogste lagen waar je niet meer zo goed van een temperatuur kunt spreken is de zonnewind (geladen deeltjes die met grote snelheid aan de zon zijn ontsnapt) van invloed op de temperatuur. De moleculen bewegen daar eigenlijk niet meer willekeurig en beschrijven kogelbanen van ongeveer een km lang voordat ze weer een ander molecuul treffen. In de ozon laag wordt ultraviolet licht voor een groot gedeelte geabsorbeerd zodat deze laag ook weer een hogere temperatuur heeft. Het grootste gedeelte van de straling die de zon (5600 K zwart lichaamsstraling)uitzendt bereikt het aardoppervlak en het licht wordt daar geabsorbeerd of weer in de ruimte gereflecteerd. De energie die wordt geabsorbeerd verhoogt de temperatuur van het aardoppervlak of wordt gebruikt voor fotosynthese. Daardoor wordt het aardopppervlak warmer dan de atmosfeer en de temperatuursverdeling wordt bepaald door warmte uitwisseling van hogere en lagere luchtlagen en door absorbtie van de infraroodstraling die de aarde zelf uitzendt (290 K zwart lichaamstraling). In beide gevallen is het aardoppervlak de bron van de warmte en daardoor wordt het naar boven toe kouder.