Waarom wordt er geen inductiewarmte toegepast in het verwarmen van b.v. een woning?

Bij het koken en de veiligheid heeft inductie warmte veel voordelen.
Zijn de stroomkosten misschien te hoog, of is het gewoon niet toepasbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in tegendeel. Vrijwel alle elektrische energie wordt omgezet in warmte, dus het rendement is vrijwel 100%
Cryofiel
12 jaar geleden
100% van de elektrische energie wordt omgezet in hitte. Wanneer je water wilt verwarmen, is het probleem dat minder dan 100% van die hitte in het water gaat zitten. Een deel van de hitte gaat naar de keuken (of waar je het water ook verwarmt). Als je een straalkachel neemt, of voor mijn part een inductieplaat, gaat 100% van de hitte naar je huis - dus dan zit je wel degelijk op een rendement van 100%.

Het beste antwoord

Het probleem zit op twee plekken. Ten eerste in het gebruik van elektriciteit voor het verwarmen van je huis, ten tweede in de manier van verwarmen (inductie).

Je huis verwarmen met elektriciteit is wel heel efficiënt: met de juiste verwarmingsinstallatie wordt 100% van de elektriciteit in nuttige warmte omgezet. Maar elektriciteit is een dure manier om je huis te verwarmen. Kostentechnisch is het voor een normaal huishouden niet haalbaar. Gas of stadsverwarming is veel goedkoper.

Het tweede probleem is de manier van verwarming. ALS je dan toch elektriciteit wilt gebruiken, ondanks de kosten, dan is er geen reden om voor inductie te kiezen.

Het voordeel van inductie is dat niet de kookplaat heet wordt, maar alleen de pan die je op de kookplaat zet. Wil je inductie gebruiken om je huis te verwarmen, dan zou je metaal in de wanden en/of de vloeren kunnen verwerken, en dat metaal vanuit de binnenkant van de muur middels inductie warm kunnen maken. Zo heb je muurverwarming en/of vloerverwarming, en dat geeft een aangename warmte.

Maar als je toch elektrische muur- of vloerverwarming gebruikt, dan is er geen reden om de muren/vloeren nou juist met inductie warm te maken. Je kunt dan net zo goed een gewone gloeispiraal (of desnoods een gloeiplaat) gebruiken, diezelfde dingen die in straalkachels en broodroosters zitten. Die hoef je niet oranje-gloeiend op te stoken; voor het warm houden van je huis volstaat een veel lagere temperatuur, je kunt ze dan zelfs gewoon aanraken. Die methode om elektriciteit om te zetten in warmte is eenvoudiger en daardoor minder storingsgevoelig dan het gebruik van inductie. Voor het rendement maakt het niet uit, dat blijft 100%. Voor de eenvoud en de storingsgevoeligheid maakt het wel uit.

Ook als je geen muur- of vloerverwarming kiest, maar water warm maakt voor radiatoren (traditioneel CV-systeem), of warme lucht rondblaast door je huis, is inductie nergens voor nodig. Ook in die gevallen kun je gewoon een eenvoudige gloeidraad nemen.

--

Samenvattend:
1.  Elektriciteit is duurder dan andere energiebronnen.
2.  Inductie is complexer en storingsgevoeliger dan andere
    manieren van elektrisch verwarmen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"met de juiste verwarmingsinstallatie wordt 100% van de elektriciteit in nuttige warmte omgezet." Als de verwarming niet juist is, waar gaat de rest van de energie dan heen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je een elektrisch aangedreven CV-ketel neemt, kan een deel van de warmte het huis verlaten. Dan wordt 100% van de elektrische energie in warmte omgezet, maar niet al die warmte komt ten goede aan de verwarming van het huis. Het is dan wel warmte, maar geen nuttige warmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je duidelijke en begrijpelijke uitleg.

Andere antwoorden (1)

elektrische energie is naar verhouding veel duurder dan de energie uit gas, daarom wordt electrische verwarming weinig toegepast in nederland.
Het rendement van een elektrische verwarming is 100%, inductie is technisch veel complexer en levert niets extra's op.
Het gebruik van warmtepompen (omgekeerde airco) kan wel een hoger rendement opleveren, maar deze pompen gaan minder presteren als het buiten erg koud is (en ze dus juist beter zouden moeten presteren.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elektrische energie is naar verhouding veel duurder dan de energie uit gas. Hier moet je nog wel toevoegen dat dit in Nederland dit het geval is, in andere landen (zonder gasbaten niet, denk aan Frankrijk bijvoorbeeld)