Hoeveel nm is 200 mw ongeveer?

Ik zie vaak bij de laser lampjes nm staan in plaats van mw dus wat zegt dat. Bijvoorbeeld: wat is 500 nm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

mW staat voor de sterkte van de laser(licht) en nm staat voor de kleur van de laserlicht. mW is niet om te rekenen in nm ook niet bij benadering of ongeveer.
500 nm is de kleur blauwgroen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
500 nm staat voor 500 nanometer. Dit is de golflengte van het licht van de laser (blauw/groen licht als ik me niet vergis).

Het vermogen (in Watt; bij een laser doorgaans in mw, milliwatt) is het vermogen van de laser en daarmee de maat voor hoe sterk de lichtbundel is. Daarbij moet je ook letten op de omvang van de lichtbundel. Hoe kleiner de omvang, hoe geconcentreerder het licht en hoe schadelijker de laser zal zijn voor je ogen. Een paar milliwatt lijkt misschien niet veel maar een 5 mw laser kan al behoorlijke schade aanrichten aan de ogen.
Lasers hebben ook een specifieke classificatie (zie link) waaruit je kan uitleiden hoe schadelijk de laser kan zijn.

Het vermogen en de golflengte hebben op zich niks met elkaar te maken (al zijn sommige kleuren veel gemakkelijker in krachtige lasers te gebruiken dan andere ivm de manier waarop je een specifieke golflengte moet krijgen in een laser).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt want ik zie namelijk bij veel lasers alleen de nm staan. Maar dat is dus gewoon raar. Bedankt voor je uitgebreide antwoord
500 nM is een kleur licht die wij als blauw-groen zien,
het ligt tussen 545 nm(groen) en 455 nm(blauw) in.

ons oog is voor die kleur vrij gevoelig.

200nM is een laservermogen welke gebundeld veel schade aan kan richten, het kan plastic smelten, papier in brand zetten en lucifers doen ontsteken (dat laatste lukt met de helft van dat vermogen ook al.

Het betekent dat het 200mW/(4.2Calx1000mW/W)=47mg water per seconde 1 graad in temperatuur te doen stijgen, of 1 mg water per seconde 47 graden(!)

je kunt je voorstellen dat dat vermogen , sterk gebundeld, hoge temperaturen door absorptie kan veroorzaken.

Zo zal in een fractie van een seconde dit vermogen in je oog veel schade aanrichten.

Ogen die worden gelaserd om het netvlies vast te zetten , leveren een watt, wat dus maar 5X zoveel is.

Toegevoegd na 27 minuten:
de groene laser van 1mW lijkt net zo fel als een rode van ongeveer40nW en een blauwe van ongeveer 10mW.
Je ziet dus dat je oog zelf niet zoveel vertelt over het vermogen als sommige mensen denken.

De laseronderdelen uit DVD branders hebben 780nM en 650nM, ze leveren 100++ mW en de CD laser zie je dan NAUWELIJKS branden, de DVD laser is dan vrij fel.

Toch is de schade die ze aan het ook aanrichten bij gelijk vermogen en bundeling, ook gelijk.

Je kunt dus door het knoeien met lasers je ogen verknallen ZONDER dat je dat in de gaten hebt.

Gevaarlijke groene lasers bevatten een laserdiode die de groene laser voedt.(808nM) 500mW en kan van alles in brand zetten.

Hij geeft zijn vermogen af aan kristallen Nd YVO4/KTP die reflecterende laagjes hebben maar missen vaak een filter die het IR(infrarood) eruit haalt, uit eigen meting bleek dat veel groene lasers van bv 10mW er wel 70mW aan IR bij gaven en ook nog sterker gebundeld dan de groene straal is, dus over een grotere afstand gevaarlijk.

Waarom ik dit allemaal vertel?

Omdat ik graag wil dat je je ogen niet verliest door ongekanaliseerde nieuwsgierigheid!!!

Weest dus super voorzichtig met laserdiodes etc.
Ze lijken nietig maar hun vernietigende kracht in omgekeerd evenredig met hun formaat, het werkelijk laserende deel van
dit soort lasers is nog kleiner dan een suikerkorrel!!

De schade aan ogen valt -vooral bij infraroodlasers- niet direct op, je krijgt dus geen waarschuwing, je ogen knipperen er niet eens van!!

Hopelijk doe je je voordeel met de waarschuwingen en vragen stellen mag...